کتاب زندگی سیاسی، اجتماعی میرزا نصرالله خان

Mirza Nasrollah Khan
ملک المتکلمین
کد کتاب : 73607
شابک : 978-9648698534
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 480
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب زندگی سیاسی، اجتماعی میرزا نصرالله خان اثر مهدی ملک زاده

کتاب حاضر از افکار، عقاید و خطابه های روحانی مبارز که از نخستین شهیدان راه آزادی و مشروطیت بود، سخن می گوید. ملک المتکلمین یکی از روحانیون مبارز است که با سخنان دلنشین و آتشین خود، زمینه ی آزادی و بیداری توده ها و طبقات مردم را فراهم می نمود. او خواهان آزادی بود و باور داشت ملتی که از نعمت آزادی برخوردار نباشد، نمی تواند به آسایش واقعی و مقام تمدن حقیقی دست یابد. کتاب پیش رو به شناخت، معرفی و شرح زندگانی این مبارز می پردازد.

کتاب زندگی سیاسی، اجتماعی میرزا نصرالله خان

مهدی ملک زاده
مهدی ملک‌زاده (زاده ۱۲۶۰ در اصفهان – درگذشته ۱۳۳۴) پزشک و مورخ ایرانی، فرزند ملک‌المتکلمین، نویسنده کتاب تاریخ انقلاب مشروطیت ایران و نماینده مجلس شورای ملی بود.پدرش حاج میرزا نصرالله ملک‌المتکلمین از خطبای مشهور دوره مشروطیت و بنیان‌گذاران مدارس جدید در ایران بود که پس از به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی در باغ‌شاه در مقابل محمدعلی‌شاه به قتل رسید. خودش نیز در مدارس جدیده تهران و دارالفنون درس خواند و در نوزده سالگی راهی بیروت شد. از انجا به پاریس رفت و تحصی...
دسته بندی های کتاب زندگی سیاسی، اجتماعی میرزا نصرالله خان
قسمت هایی از کتاب زندگی سیاسی، اجتماعی میرزا نصرالله خان (لذت متن)
ملک المتکلمین تجلیات جمال محبوب را در آینه آزادی جلوه گر یافته و آزادی را بزرگترین موهبت الهی و کمال مطلوب می دانست، پس او از دلدادگان و عشاق آزادی بود، و خالق خود را در پیکر آزادی پرستش می کرد و آزادی را مبدا و مصدر زیبایی و نکویی می دانست و عقیده مند بود همان طوری که بشر برای حیات جسم محتاج به استنشاق هواست، زندگانی روح هم بدون آزادی مقدور نیست. او عقیده داشت که: کاخ عدالت جز در روی پایه آزادی استوار نگردد و درخت تمدن جز در سایه آزادی رشد و نمو نکند، بسط تمدن جز در زیر پرچم آزادی میسر نگردد و علم و دانش جز در مهد آزادی پرورش نیابد، و ریشه ظلم و ستمگری جز با تیشه آزادی کنده نشود، و فساد اخلاق جز از پرتو نور آزادی رخت برنبندد و تخم حکمت و فلسفه جز در زمین آزادی نروید و مردان بزرگ با شهامت و تقوی جز در هوای آزادی نشو و نما نکند و اصل قانون حقوق بشریت جز در کنف آزادی محفوظ نماند و شرافت و حقوق ملل جز در پرتو آزادی مصون نماند و اصول و احترام و حفظ شئون کانون خانوادگی جز با رعایت آزادی مستقر نشود و پایه ملیت و قومیت بدون رعایت آزادی فردی و اجتماعی مستحکم نگردد و حفظ حیثیت سیاسی اجتماعی و فردی و مصونیت از تجاوز و تعدی و زیستن با تقوی و سربلندی جز در پناه حصن حصین و اصل متین آزادی راه علاجی ندارد. پس به عقیده آن مرد بزرگ آزادی ریشه و پایه تمام آرزوها و اصل اصلاحات سیاسی اجتماعی و فرهنگی است و مادامی که ملتی از نعمت آزادی برخوردار نشود غیرممکن است به مقام تمدن حقیقی و آسایش واقعی نائل شود و راه ترقی و تعالی را پیش گیرد و در ردیف ملل زنده و سرافراز جهان قرار گیرد.