کتاب برنامه ریزی و مدیریت مناطق کلان شهر

Planning and management of metropolitan areas
(با تاکید بر مدیریت یکپارچه حریم منطقه کلان شهری تهران)
  • 15 % تخفیف
    130,000 | 110,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: سروش سروش
    نویسنده:
کد کتاب : 76890
شابک : 978-9641219057
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 600
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب برنامه ریزی و مدیریت مناطق کلان شهر اثر رحیم سرور

براساس مطالعات اداره کل حریم، بیش از ۲۴ سازمان و نهاد به‌نوعی در پهنه حریم، سیاست‌گذاری و مداخله می‌کنند و از طرفی بر اساس آینده‌نگری‌های جمعیتی، قریب به ۴ میلیون نفر دیگر تا حدود سال ۱۴۰۵ به جمعیت این پهنه اضافه خواهد شد. این در شرایطی است که هم‌اکنون پهنه حریم با انواع چالش‌ها مواجه بوده که به‌مراتب از مشکلات شهر تهران فراتر هستند. تعرض به اراضی با قابلیت‌های زیست‌محیطی، کوه‌خواری، تقلیل شأنیت فضاهای جنوبی، گسترش اسکان‌های غیررسمی، تصرف‌های عدوانی و صدور مجوزهای موردی با نگاه جزیره‌ای، بخشی از چالش‌هایی هستند که هرگز و یک لحظه نمی‌توان نسبت به روند آن‌ها بی‌تفاوت ماند و جالب اینکه طرح‌های متعدد تهیه‌شده برای آن چندان قابلیت اجرایی پیدا نکرده‌اند و اغلب نشست‌ها و جلسات به بیان مشکل پرداخته‌اند تا اینکه حاوی راهکارهای عملی و متضمن اقدامات اثربخش باشند! در چنین شرایطی است که «راهبرد صیانت و توسعه پایدار» در سایه مدیریت و برنامه‌ریزی یکپارچه به عامل تعیین‌کننده در سطوح کلان تا محلی تبدیل‌شده است. راهبردی که اگر موردتوجه قرار نگیرد با تداوم وضع موجود در بهترین وضعیت با «آینده و سناریو فرصت ازدست‌رفته» مواجه خواهیم شد؛ آینده‌ای که در آن عملا خبری از حریم و فضاهای تنفس‌گاهی دیده نمی‌شود.
هدف اصلی این کتاب ارائه یک‌سری اصول و معرفی برخی متغیرهای مهم در مدیریت یکپارچه و نحوه برنامه‌ریزی اثربخش پهنه‌های فرامرزی و حریم کلان‌شهرهای کشور است. با عنایت به گستره بسیار وسیع مباحث از حیث قانونی، نظریه‌ای، اقتصادی و اجتماعی، موضوعات مطروحه در این کتاب می‌تواند در حکم مقدمه‌ای برای ورود به بحث بوده و امید است در آینده توسط سایر دوستان تکمیل شود.

کتاب برنامه ریزی و مدیریت مناطق کلان شهر

رحیم سرور
رحیم سرور متولد سال 1348، تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی در سال1371 و کارشناسی ارشد در سال1373در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری گذرانده است و با گرفتن بورسیه،دکتری جغرافیا را در سال1378 از واحد علوم و تحقیقات تهران با گرایش جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری به پایان رسانده است.وی از نخبگان فارغ التحصیل دانشگاه آزاد است که که طی سال های مختلف پست های اجرایی متفاوتی را در دانشگاه آزاد اسلامی تجربه کرده است و در حال حاضر با درجه استاد تمام پایه 21 عضو هیات علمی تمام وقت واحد علوم و تحقیق...
دسته بندی های کتاب برنامه ریزی و مدیریت مناطق کلان شهر