کتاب مصدق در محکمه ی نظامی

Mossadegh in the military court
کد کتاب : 7693
شابک : 978-6226654647
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 820
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2008
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مصدق در محکمه ی نظامی اثر جلیل بزرگمهر

کتاب "مصدق در محکمه ی نظامی" اثری است به کوشش "جلیل بزرگمهر" که خود، وکیل تسخیری دکتر "محمد مصدق" در سلسله دادگاه‌های نظامی بعد از کودتای بیست و هشت مرداد بود.
پس از این کودتا، دکتر "محمد مصدق" به اتهام تلاش برای براندازی نظام سلطنتی و کودتا ضد قانون اساسی در دادگاه نظامی تحت بازجویی و محاکمه قرار گرفت و به سه سال حبس انفرادی محکوم گشت. توجیه او برای امتناع از صلاحیت دادگاه این بود که دیوان عالی صلاحیت محاکمه نخست وزیر را دارد و دادگاه نظامی از این صلاحیت برخوردار نیست و با تمام این جریانات او هنوز هم نخست وزیر قانونی کشور محسوب می‌شود.
در مقابل، دادستان مدعی شد که "دکتر مصدق" به دنبال دستور برکناری شاه در تاریخ 25 تا 28 مرداد، نخست وزیر نبوده و دادگاه پس از برکناری وی از سمت نخست وزیری، یعنی عدم اطاعت از دستور شاه، به بررسی اتهامات وی می پردازد. جوابیه‌ی "دکتر مصدق" این بود که وی فکر می کرد با توجه به حمل فرمان شاه در نیمه های شب توسط یک قوای مسلح، این فرمان جعلی بوده و بنابراین او سرکشی نکرده است.
"دکتر مصدق" هم در دفاع خود در دادگاه و هم در خاطراتش استدلال می‌کند که اگرچه پادشاه قدرت برکناری و انتصاب وزرا را بر اساس روح قانون اساسی ندارد، اگر فرمان در روز و ساعت اداری به او ابلاغ می‌شد، آن را می‌پذیرفت. موارد دیگری نیز در نوشتار نامه‌ی فرمان به چشم ‌می‌خورد که حدس وی را مبنی بر جعلی بودن آن تقویت کرده بود و "جلیل بزرگمهر" در کتاب "مصدق در محکمه ی نظامی"، جزییات این موارد را به شیوایی بیان کرده است.

کتاب مصدق در محکمه ی نظامی

جلیل بزرگمهر
جلیل بزرگمهر (۱۳۸۶–۱۲۹۱) وکیل و نظامی ایرانی بود. او وکالت محمد مصدق را بر عهده داشت.جلیل بزرگمهر به سال ۱۲۹۱ در آستارا متولد شد. پس از اتمام تحصیلات مقدماتی از دانشکده افسری با درجه ستوان دومی فارغ‌التحصیل شد. در دولت دکتر مصدق پس از خلع ید از انگلیسی‌ها به فرمانداری نظامی آبادان منصوب شد و پس از فراغت از تحصیل در دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دادیار دادگاه عالی انتظامی قضات و بعداً رئیس ادارهٔ غله و نان شد.پس از کودتای ۲۸ مرداد با سپهبد نقدی تماس گرفته و برای همکاری اعلام آمادگ...
دسته بندی های کتاب مصدق در محکمه ی نظامی
قسمت هایی از کتاب مصدق در محکمه ی نظامی (لذت متن)
در طول تاریخ مشروطیت ایران این اولین بار است که یک نخست وزیر قانونی مملکت را به حبس و بند می کشند و روی کرسی اتهام می نشانند… به من گناهان زیادی نسبت داده اند ولی من خودم می دانم که یک گناه بیشتر ندارم و آن این است که تسلیم تمایلات خارجیان نشده و دست آنان را از منابع ثروت ملی کوتاه کرده ام … مردم این مملکت می دانند که وضع من در بسیاری جهات با وضع مارشال پتن فرانسوی بی شباهت نیست و من هم سالخورده و به وطن خود خدمتی کرده ام. من هم مثل او در اواخر عمر به روی کرسی اتهام نشسته ام و شاید مثل او محکوم شوم ولی همه نمی دانند بین من و او یک تفاوت آشکار است. پتن به جرم همکاری با دشمن ملت فرانسه به دست ملت فرانسه محاکمه شد و من به گناه مبارزه با دشمن ملیت ایران به دست عمال بیگانگان!