کتاب پژوهشگران معاصر ایران (جلد 6)

Contemporary Iranian researchers
کد کتاب : 80850
شابک : 978-9645545817
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1177
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب پژوهشگران معاصر ایران (جلد 6) اثر هوشنگ اتحاد

صادق هدایت (۲۸ بهمن ۱۲۸۱ – ۱۹ فروردین ۱۳۳۰) نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی بود. او را همراه محمدعلی جمال‌زاده، بزرگ علوی و صادق چوبک یکی از پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی می‌دانند.
هدایت از پیشگامان داستان‌نویسی نوین ایران و نیز، روشنفکری برجسته بود. بسیاری از پژوهشگران، رمان بوف کور او را مشهورترین و درخشان‌ترین اثر ادبیات داستانی معاصر ایران دانسته‌اند.هرچند آوازهٔ هدایت در داستان‌نویسی است، امّا آثاری از متون کهن ایرانی مانند زند وهومن یسن و نیز از نویسندگانی مانند آنتون چخوف و فرانتس کافکا و آرتور شنیتسلر و ژان پل سارتر را نیز ترجمه کرده‌است. او همچنین نخستین فرد ایرانی است که متونی از زبان پارسی میانه (پهلوی) به فارسی امروزی ترجمه کرده‌است.
حجم آثار و مقالات نوشته شده دربارهٔ نوشته‌ها، زندگی و خودکشی صادق هدایت گواه تأثیر ژرف او بر جریان روشنفکری ایران است.شمار بسیاری از سخنوران ایرانی نسل‌های بعدی، از غلامحسین ساعدی و هوشنگ گلشیری و بهرام بیضایی تا رضا قاسمی و عباس معروفی و دیگران، هر یک به نوعی کمتر یا بیشتر تحت تأثیر کار و زندگی هدایت واقع شده و درباره‌اش سخن گفته‌اند.
صادق هدایت در ۱۹ فروردین سال ۱۳۳۰ در پاریس در ۴۸ سالگی خودکشی کرد و چند روز بعد در قطعهٔ ۸۵ گورستان پر-لاشز به خاک سپرده شد.
جایزه ادبی صادق هدایت که توسط بنیاد صادق هدایت برگزار می‌شود، سالانه تندیس هدایت را برای داستان برتر به یک اثر داستانی کوتاه به زبان فارسی اعطا می‌کند.
مجموعۀ ارزشمند "پژوهشگران معاصر ایران" ، علاقمندان را با تعدادی از برجسته‌ترین مشاهیر معاصر ایران، در حوزه‌های علم، ادب، فرهنگ و هنر آشنا می‌کند. جلد ششم از این مجموعه 14 جلدی به بررسی زندگی، اندیشه‌ها و آثار صادق هدایت می‌پردازد.

کتاب پژوهشگران معاصر ایران (جلد 6)

هوشنگ اتحاد
هوشنگ اتحاد پژوهشگر، نویسنده و خالق مجموعه ۱۴جلدیِ پژوهشگران معاصر ایران است.مادرش از اهالی موسیقی و هنردوست بود. به‌گفتهٔ اتحاد مادرش بوده که او را با کتاب و کتاب‌خوانی آشنا کرده و بنیاد تعلیماتش را شکل داده است. اگرچه در دانشگاه رشتهٔ ‌مهندسی باغبانی را انتخاب کرده و بعدها تا مقطع کارشناسی ارشد نیز آن را ادامه داد، عشق و علاقهٔ اصلی او ادبیات بود. مهندسی کشاورزی حرفه‌اش بوده است و ادبیات معشوقه‌اش. ریشهٔ این علاقه را در دوران کودکی او باید جست آنجاکه آن‌قدر به ...