کتاب کمیسیون اصل نود

Asl-e 90
کد کتاب : 80991
شابک : 978-0050393833
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 152
سال انتشار شمسی : 1383
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت
تعداد جلد : 3

معرفی کتاب کمیسیون اصل نود اثر جمیله کدیور

کتاب حاضر دربردارنده‌ی کار، تجربه و اندیشه‌ی نگارنده درکمیسیون اصل نود است (بر اساس اصل نود قانون اساسی: "هر کسی شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه و یا قوه قضاییه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد...". در جلد اول این مجموعه که به مبانی نظری کمیسیون اصل نود اختصاص دارد ابتدا پیشینه کمیسیون از نظر تاریخی از کمیسیون عرایض قانون اساسی مشروطه تا خبرنگاران قانون اساسی و سرانجام تصویب اصل نود بررسی می‌شود. در پایان بخش اول چارچوب قانونی عملکرد کمیسیون اصل 90 بررسی شده است.

در جلد دوم این کتاب کارنامه کمسیون اصل نود از دوره‌ی اول تا دوره‌ی پنجم تشریح شده است همچنین اطلاعاتی در خصوص عملکرد کمیسیون و اعضای آن طی ادوار یاد شده درج می‌گردد و افزون بر آن چالش‌های اصلی کمیسیون به خصوص در نحوه‌ی تعامل با دستگاه‌های اجرایی و قضایی شرح و تبیین می‌شود.

در جلد سوم از این مجموعه ابتدا به مقدمات و مشکلات شکل‌گیری کمسیون اصل نود، دوره ششم اشاره گردیده است. فصل اول به مقدمات و مشکلات شکل‌گیری کمیسیون در دوره ششم اشاره دارد. در فصل دوم عملکرد کمیسیون در دوره‌ی ششم تشریح شده است. فصل سوم شرح فعالیت کمیته‌های کمیسیون با اشاره به برخی پرونده‌های مهم در هر کمیته است. فصل چهارم به چهارده گزارش قرائت شده در سحن علنی و برخی تذکرات مرتبط با گزارش‌ها اختصاص دارد. فصل پنجم شرح واکنش‌های دستگاه‌های اجرایی و قضایی نسبت به گزارش‌هاست. در فصل ششم به نطق‌ها و تذکرات مرتبط با اصل 90 در صحن علنی پرداخته شده و در فصل هفتم، چالش‌های اساسی کمیسیون در دوره ششم مطرح گردیده است.

کتاب کمیسیون اصل نود

جمیله کدیور
جمیله کدیور (زاده ۲۴ آذر ۱۳۴۲) سیاستمدار اصلاح‌طلب و نویسنده سیاسی ایرانی است. او نماینده حوزه تهران در مجلس ششم و پیش از آن نیز عضو مستعفی دوره اول شورای اسلامی شهر تهران بوده‌است. وی استاد و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا است و دکترای علوم سیاسی دارد.
دسته بندی های کتاب کمیسیون اصل نود