کتاب نظام قضایی عصر صفوی

The secular judicial system in safavid persia
کد کتاب : 81287
مترجم :
شابک : 979-9647788051
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 184
سال انتشار شمسی : 1390
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نظام قضایی عصر صفوی اثر ویلم فلور

در عصر صفوی، تا نیمه سده هفدهم میلادی، شاه نقش مهمی در امور قضایی داشت. از آن پس، «دیوان بیگی» نماینده تام الاختیار شاه در حقوق عمومی و نمایندگان وی در رده های پایین تر، بیشتر کارهای قضایی را بر عهده داشتند.

جایگاه دیوان بیگی در مقایسه با حکام شرع، چندان برجسته و استحکام یافته بود که کسی نمی توانست با او به چالش برآید. «صدر» نیز که ریاست تشکیلات مذهبی، قضایی و اوقاف آن دوره را به عهده داشت، مهم ترین منصب مذهبی در عصر صفوی بود. نقش دیوان بیگی در امور قضایی، شناسایی بیشتر متصدیان این مقام، کارکرد نظام محکمه، بازجویی، کیفیت تشکیلات قضایی و ماهیت احکام و اجرای آنها، همچنین نقش صدر، کارکرد او، تقسیم بندی این منصب به صدر خاصته و عامه، وظایف قضایی صدر و دیگر اعضای نهاد مذهبی ای که او را در انجام وظیفه اش یاری می کردند، صدور عصر صفوی و سالهای صدارت آنها، تشکیل دهنده بخش های این کتاب است.

نظام قضایی مرکزی، تشکیلات قضایی ایالات که مقامات رده های پایین تر نظیر کلانتر، نقیب، احداث، محتسب و یارغو آنها را اداره می کردند و در مجموع، «کارکرد نظام قضایی عصر صفوی» موضوعی است که این کتاب به کاوش آن پرداخته است.

کتاب نظام قضایی عصر صفوی

ویلم فلور
ویلم فلور (Willem Floor) (زادهٔ ۱۹۴۲) کارشناس انرژی و پژوهندهٔ تاریخ اهل هلند است.او تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه اوترخت و دانشگاه لیدن در رشته‌های اقتصاد توسعه‌یافته و جامعه‌شناسی غیرغربی و اسلام‌شناسی انجام داد و زبان‌های فارسی و عربی را آموخت. در طی سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ در دانشگاه اوترخت، و در سال ۱۹۷۱ درجهٔ دکترایش را در دانشگاه لیدن گرفت. طی سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۳ او به عناوین مختلف با وزارت‌خانهٔ توسعه و پیشرفت دانمارک همکاری می‌کرد. طی س...