کتاب ترانه ی آبی و اورمیای بنفش

Violet Urmia and the blue song operate
کد کتاب : 82702
شابک : 978-9641919926
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب ترانه ی آبی و اورمیای بنفش اثر اسماعیل یوردشاهیان

ترانه‌ی آبی و اورمیای بنفش دو منظومه‌ی اپرایی در بیان افسانه‌های دریاچه‌ی اورمیه هستند که بعد از سرایش به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند.
ـ ترانه‌ی آبی با الهام از یک افسانه و اعتقاد مردم سواحل دریاچه‌ی اورمیه سروده شد که معتقدند هرکس در اوایل بهار نیمه‌های شب رقص و معاشقه‌ی قوها را ببیند و به میان آن‌ها برود، رویین‌تن می‌شود.
ـ اورمیای بنفش بر اساس اسطوره‌ی دختر مقدس معبد آب اورمیا که چشمانی بنفش داشت و نگهبان آب بود سروده شد که نقل است در هنگام حمله‌ی سرگون دوم به اورمیه، آتش بر ساحل دریاچه افروخت و مردمان را به آزادگی و مبارزه فراخواند. شبانگاه دستگیر و شکنجه‌اش کردند و لبانش را دوختند تا دعا بر آب نخواند. او تا سپیده‌دم با لبان دوخته راز دل با دریاچه گفت و صبح در ساحل دریاچه کشته شد.
مردمان معتقدند از خاکستر او و چشمانش زنبق‌های بنفشی روییدند که هر سال در ساحل دریاچه می‌رویند و نگهبان آب و شهر و دریاچه هستند.

کتاب ترانه ی آبی و اورمیای بنفش

اسماعیل یوردشاهیان
اسماعيل يوردشاهيان هستم با اسم مستعار و هنري اورميا. شاعر ، نويسنده و پژوهشگر ، که گه گاهي نقاشي هم مي کشم . روز تولدم در شناسنامه پنجم فروردين ذکر شده اما بنا به گفته مادرم در روز بيست و هشتم بهمن (1334)در صبح يک روز سرد زمستاني در شهر اورميه بدنيا آمده ام ، پدرم (رضا) و مادرم (کلثوم) هر دو از خانواده هاي بزرگ قديمي ، تحصيل کرده و آشنا با انديشه و هنر بودند . مادرم کودکي و جوانيش را در شهر استانبول ترکيه گذرانده و در سن هيجده سالگي همراه خانواده اش به ايران آمده بود و پدرم بعد از تسلط روسها ...
دسته بندی های کتاب ترانه ی آبی و اورمیای بنفش