کتاب اصول پرورش قارچ دارویی گانودرمالوسیدوم

Ganoderma lucidum
کد کتاب : 83193
شابک : 978-6227046038
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 131
سال انتشار شمسی : 1389
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب اصول پرورش قارچ دارویی گانودرمالوسیدوم اثر جمالعلی الفتی

از گذشته­های دور، قارچ­ها به علت دارا بودن خواص دارویی اعجاز­آور و ارزش غذایی بی­نظیر خود، در بین مردم اکثر کشور­ها و به خصوص کشور­های جنوب شرق آسیا مورد توجه بوده­اند. برای مثال، ژاپنی­ها به طـور سـنتی قارچ خوراکی و دارویی شی­تاکه را به عنوان اکسیر جوانی و تقویت­کننده­ روح و جسـم اســتفاده مـی­کردنــد و بر این باور بودند که با استفاده­ مداوم از این قارچ، انسان جاودانه شده یا عمر بسیار طولانی خواهد داشت. تا سال­های اخیر، خاصـیت درمــانی قــارچ­هــای ماکروسکوپی در پرده­ای از ابهام بـاقی مانـده بود، تا اینکه بررسی­های علمی به طور دقیق خواص دارویی بی­نظیر آن­ها را اثبات نمود. از جمله خواص دارویی قارچ­ها می­توان به خواص ضد باکتریـایی، ضـد ویروسـی، ضد قارچی، ضد حساسیت، تقویت سیستم ایمنی، ضد تومـوری، کاهش قند و کاهش فشار خون اشاره کرد. با توجه به گرایش روزافزون بشر به درمان بیماری­ها با استفاده از مواد طبیعـی، قارچ­ها می­توانند منبعی مناسب برای تأمین این نیاز انسان باشند. تأثیر ملموس، هزینه کم و سهولت استفاده (تهیـه و مصـرف) قـارچ­هـا از مزایای این محصولات در تولید دارو و درمان بسیاری از بیماری­ها به شمار می­روند. در این بین، یکی از قارچ­هایی که به لحاظ دارا بودن خواص درمانی متعدد به ­عنوان بهترین و موثرترین قـارچ دارویـی جهان شناخته شده اسـت، قـارچ گانودرما مـی­باشـد.

اعتقادات و باورهای سنتی مختلفی در بین مردمان ساکن در کشور­های جنوب شرقی آسیا در مورد این قارچ دارویی وجود دارد؛ به طوری که ژاپنی­ها معتقدند که سوش قرمز رنـگ ایـن قـارچ دارای خـواص درمانی است، اما چینی­ها معتقدنـد کـه سـوش سـیاه رنـگ دارای خواص درمانی به ­مراتب بیشتر از سوش قرمز رنگ است و در طب سنتی خود بیشتر از قارچ گانودرمای سیاه برای مداوای بیماری­ها استفاده می­نمایند. گونه لوسیدوم از جنس گانودرما، جزء یکی از مهم­ترین رستنی­ها در طب سنتی چین محسوب می­شود، به ­طوری که به ­شکل گسترده برای درمان طیف وسیعی از بیماری­ها همراه با رستنی­های دیگر و یا به ­تنهایی مـورد اسـتفاده قـرار می­گیرد. منابع و کتب قدیم، این قارچ را برای درمان تنگی نفس، تقویت حافظه، افزایش قدرت بدنی، افزایش طول عمر، درمـان بیماری­های کلیه و کبد، آرتریت (ورم مفاصل)، آسم، زخم معده، دیابت و بی­اشتهایی مفید دانسـته­انـد.

در کشور چـین و در طـی سـالیان متمادی گانودرما به ­عنوان اکسیری سنتی و موثر در درمان انواع بیماری­ها بوده است. کلیه متون طب سنتی چـین از این قارچ نام برده­اند و آن را برای درمان انواع بیماری­ها بدون عوارض جانبی موثر می­دانند. بسیاری از قارچ­هایی که در گذشته فقط در فصول خاصی از طبیعت جمع­آوری و مصرف می­شدند، امروزه با پیشرفت صنعت تولید قارچ­های خوراکی به صورت مداوم و در تمام طول سال و در مقادیر بالا، در شرایط کنترل شده و مصنوعی تولید شده و در اختیار مصرف­کنندگان قرار می­گیرند. کشت و تولید قارچ دارویی گانودرما در کشور­هایی همچون چین و ژاپن بسیار رایج بوده و این محصول در اشکال مختلف فرآوری شده مانند؛ قارچ خشک شده، قارچ پودر شده، سرم، کرم و کپسول­های مکمل غذایی در اختیار علاقه­مندان به مصرف این قارچ قرار می­گیرد، اما متأسفانه مردم کشور ما شناخت چندانی از این محصول با ارزش ندارند و بسیاری از آن­ها شاید تا به ­حال حتی نام این رستنی ارزشمند را هم نشنیده باشند.

این در حالیست که وظیفه آشنا نمودن مردم با این محصولات، به ­عهده پژوهشگران و محققانی است که در داخل کشور به اقتضای علاقه و یا پروژه ­های شغلی، علمی و یا دانشجویی خود بر روی این محصولات تحقیقات علمی و عملی انجام داده­اند. این کتاب نیز به ­همین منظور و با هدف آشنا نمودن عموم مردم با این قارچ ارزشمند و برشمردن خواص دارویی آن و معرفی روش­های مختلف کشت این قارچ به علاقه­ مندان به قارچ­های خوراکی و دارویی تهیه و تنظیم گردیده است. امیدواریم که تهیه و انتشار این کتاب بتواند گامی در جهت آشنایی و بهره­مندی خوانندگان از خواص غذایی و دارویی اعجاز­آور مهم­ترین قارچ دارویی جهان یعنی قارچ گانودرما باشد.

کتاب اصول پرورش قارچ دارویی گانودرمالوسیدوم

دسته بندی های کتاب اصول پرورش قارچ دارویی گانودرمالوسیدوم