کتاب سنجاب شکمو

Sanjab-e Shekamoo
قصه های آبدار 8
کد کتاب : 83841
شابک : 978-6222080594
قطع : خشتی
تعداد صفحه : 24
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب سنجاب شکمو اثر شهرام یوسفی

گفتگو درباره­ ی ارزش­های اخلاقی با نسلی که در احاطه­ ی امواج سهمگین مادّی­گرایی قرار دارند و بسیار زودتر از نسل­ های گذشته، با رقابت­ها و چشم و هم چشمی­ های مالی آشنا می­ شوند، بسیار سخت است. اگر قبلا سنین نوجوانی و جوانی جایگاه جولان مادیّات در بحث­ های دانش­آموزان بود، حالا شاهد حرف زدن بچه ­های پیش­ دبستانی و سال­های نخست مدرسه از ماشین شاسی بلند و … هستیم.
والدین آگاهی که خود با پایبندی به اصول زندگی می­کنند، اغلب در برخوردهای کودک با فضایی خارج از خانواده، از سخنان جدیدش جا می­خورند و از خود می­پرسند که چگونه می­توانند به فرزند خود بباورانند که چیزهایی بسیار مهم­تر و ماندگارتر در دنیا وجود دارد؟
جلد هشتم «مجموعه ­ی قصه­ های آبدار» مفهوم دوستی و کمک به هم­نوع را به ساده­ ترین شکل به مخاطبان پنج تا هشت ساله معرفی می­کند. «سنجاب شکمو» قصه­ ی کوچک و ساده­ای دارد که از نظر انتخاب نوع کلمات و چرخه­ ی رویدادها، برای گروه سنّی «الف» و «ب» قابل فهم است. آنها به راحتی می­توانند خودشان را به جای شخصیت­ ها بگذارند و فضای خیالی­اش را باور کنند.
شهرام یوسفی به خوبی از تجربه ­های آشنا و مشترک کودکان استفاده کرده تا احساس دوستان قهرمان اصلی در بخش نخست ماجرا را بفهمند و ببینند که وقتی سنجاب شکمو نمی­خواست، خوراکی­های خود را شریک شود چه حالی می­شدند.
قهرمان حسابگر کتاب، تصور می­کرد رفتاری منطقی دارد و با رسیدن زمستان می­تواند با آسایش در لانه­ اش استراحت کند و از آذوقه­ ی فراهم آمده، بخورد. ولی ماجرا، درست مثل زندگی واقعی، به شکل از پیش تعیین شده جلو­ نمی­ رود و او در میان برف، بدون غذا و سرپناه باقی می­ماند. غم سنجاب در این بخش، همچون طمع و بی­ اعتنایی ­اش به دیگران در قسمت قبلی، به خوبی توسط تصویرگر کتاب نرگس نیکویی نشان داده شده­است.
امّا همه چیز با پشیمانی قهرمان بد رفتار تمام نمی­شود و خالق اثر، رشد و پویایی را برای همه­ ی شخصیت ­ها ایجاد می­کند. ساکنان جنگل، کارهای ناپسند او را تلافی نمی­کنند و برخلاف توصیه­ ی رایج این روزها، درصدد انتقام بر نمی ­آیند. فضای اثر به سمت صلح و مهربانی می­رود و به مخاطب خود، ارزش­هایی را انتقال می­ دهد که بسیار به آن نیاز دارند.
«سنجاب شکمو» کتابی درباره ­ی دوستی، کمک به دیگران و عدم مقابله به مثل است. نکاتی که اگر بچّه ­ها بیاموزند، زندگی روزمرّه­ ی­شان از حالا تا همیشه، تغییر می­کند.

کتاب سنجاب شکمو