کتاب پیدایش هند نوین

The Birth Of Modern India
مجموعه تاریخ جهان
  • 65,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: ققنوس ققنوس
    نویسنده:
کد کتاب : 85919
مترجم :
شابک : 978-6002783141
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 118
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پیدایش هند نوین اثر جان ام دان

در اواخر دهه 1940، بریتانیای کبیر به دلیل دو جنگ جهانی، جنگ جهانی اول (1914-1918) و جنگ جهانی دوم (1939-1945) و هزینه اداره یک امپراتوری از کار افتاده بود. گسترس آشوب، شورش و سرکشی، با یک جنبش استقلال خواهی پایدار بریتانیایی‌ها را به این نتیجه رساند که باید هند را ترک کنند. در این زمان، ماهتما گاندی، جواهر لعل نهرو، و محمدعلی جناح سه تن از مهم‌ترین بنیانگذاران هند، درباره شرایط خروج بریتانیایی‌ها، مشغول مذاکره بودند.

سرانجام شبه قاره هند در سال 1947 در حالی آزاد شد که به دو کشور تقسیم شد. شبه قاره هند برای هندوها، سیک‌ها و دیگران و پاکستان برای مسلمانان. جان ام. دان (John M Dunn) در این کتاب، چگونگی پیدایش و استقلال هند نوین را به تصویر می‌کشد.

کتاب پیدایش هند نوین(The birth of modern India) علاوه بر رویدادهای مهم در جریان پیدایش هند نوین و پیشگفتار: میراث بزرگی و ناسازگاری، ۶ بخش اصلی دارد که به ترتیب عبارت اند از: هند کهن و کمپانی هند شرقی، برآمدن جنبش‌های ملی، سه بنیانگذار، کنگره ملی هند تغییر روش می‌دهد، هند تجریه می‌شود، جنون و مهاجرت.

مجموعه‌ی تاریخ جهان می‌کوشد چشم‌اندازی گسترده و ژرف از سیر تاریخ عرضه کند. این مجموعه با ارائه‌ زمینه‌های فرهنگی رخدادهای تاریخی، خواننده را مجذوب خود می‌سازد. مجموعه تاریخ جهان اندیشه‌های سیاسی، فرهنگی و فلسفی تاثیرگذار را در گذر مشعل تمدن از بین‌النهرین و مصر باستان به یونان، روم، اروپای قرون وسطی و دیگر تمدن‌های جهانی تا روزگار ما پی می‌گیرد. این مجموعه نه‌تنها برای آشنایی خوانندگان با مبانی تاریخ تدوین شده است، بلکه همچنین در پی آگاه‌ساختن آن‌ها از این واقعیت است که زندگی‌شان بخشی ازسرگذشت کلی انسان‌هاست. هر جلد از این مجموعه برداشتی جامع و روشن از یک دوره‌ی مهم تاریخی را به خوانندگان ارائه می‌کند.

کتاب پیدایش هند نوین

جان ام دان
جان ام دان هشتمین رئیس دانشگاه میشیگان غربی بود. دان لیسانس و فوق لیسانس خود را از دانشگاه ایلینوی شمالی اخذ کرد و مدرک Ed.D. در تربیت بدنی از دانشگاه بریگهام یانگ. وی کار خود را در آموزش عالی در دانشگاه کانکتیکات در سال 1972 آغاز کرد.
قسمت هایی از کتاب پیدایش هند نوین (لذت متن)
در این میان، بسیاری از مسلمانان هند نیز ناراحت بودند، اما به دلایلی متفاوت. جوانان مسلمان برخلاف همتایان هندوی خود، خواهان پذیرش فرهنگ بریتانیایی نبودند. جوامع آن ها هنوز درد شکست ناشی از شورش را، که باعث شد نیروهای بریتانیا حکومت مسلمانان را براندازند، احساس می کردند. از آن گذشته، آن ها از این که یک قدرت خارجی مسیحی به جای حکومتی مسلمان بر هند فرمانروایی می کرد آزرده و خشمگین بودند. افزون بر آن، بسیاری از مسلمانان، که یک پنجم هند را تشکیل می دادند، احساس می کردند در «کنگره ملی هند» به تعداد کافی نماینده ندارند. هرچند کنگره اعضای ادیان و فرقه های بسیاری را در بر می گرفت، در آن اکثریت با هندوها بود. بسیاری از مسلمانان از آن بیم داشتند که در «کنگره ملی هند» اینک کسانی دست بالا را دارند که هوادار ترویج ملی گرایی هندو به مثابه جایگزینی برای فرمانروایی بریتانیا هستند. همچنین بسیاری از منتقدان مسلمان به این نتیجه رسیده بودند که کنگره توانایی نمایندگی شایسته دو هویت دینی ناهمسان آیین هندو و اسلام را ندارد. آقا سید احمدخان، وکیل و پیشوای دینی مسلمان، تاکید می کرد که هند مانند عروسی است که دو چشم زیبا و درخشان دارد، هندوها و مسلمانان.
متن کتاب