کتاب روزنامه آب و هوا

Weather newspaper
ز جمادی الاول ۱۲۹۹ الی جمادی الاول ۱۳۰۰...از فرورین ۱۲۶۱ تا فروردین ۱۲۶۲
کد کتاب : 89576
شابک : 978-6008955450
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 160
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب روزنامه آب و هوا اثر الناز بایرام زاده

کتاب روزنامه آب و هوا ، آب و هوا نگاری به روایت ناصرالدین شاه قاجار حاصل استنساخ بخشی از روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه به قطع رحلی بزرگ است که اصل آن در بخش اسناد خطی سازمان اسناد ملی ایران تحت در بخش آلبوم های بیوتات بایگانی شده است.
” روزنامه مبارکه هوا و اثرهای آسمانی و زمینی ” کتابی است که در طول یک سال از هجدهم شهر جمادی الاول سنه ١٢٩٩ ه.ق الی هجدهم شهر جمادی الاول سنه ١٣٠٠ ه.ق توسط ناصرالدین شاه قاجار تحریر شده است .
بخش هایی از این روزنامه خاطرات به خط کاتب تحریر گردیده است. ناصرالدین شاه در این روزنامه به ذکر وقایع آب و هوا و انقلابات آسمانی پرداخته و در خلال نگارش آب و هوا به شرح وقایع آن روز که بعضی در دارالخلافه الباهره طهران در عمارت ارگ سلطنتی گلستان ، یا به دید و بازدید خانه رجال و مهمانی های اعیانی و بعضی از آن در ییلاقات اطراف طهران به شکار گذشته و در طول این یک سال شاه سفری به نمارستاق مازندران نیز داشت که به شرح وقایع سفر و آب و هوای نمارستاق نیز اشاراتی دارد.
از جمله مطالب دیگری که شاه به آن اشاره کرده، ستاره دنباله دار و پدیده خورشید گرفتگی است. به نظر می رسد، کتاب حاضر تنها کتابچه ی مستقل آب و هوا نگاری از این دست باشد چرا که در سایر مجلّدات تنهابه ذکر وقایع روزانه، وقایع جاری کشور و شرح سفرهای داخلی و خارجی پرداخته و در خلال آنها سخن از آب و هوا نیز به میان آمده است. از این لحاظ این نسخه را می توان منحصر به فرد به شمار آورد.

کتاب روزنامه آب و هوا

دسته بندی های کتاب روزنامه آب و هوا