کتاب استاندارها و چالش های اینترنت اشیا

Internet
کد کتاب : 94649
شابک : 978-6002051448
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 212
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب استاندارها و چالش های اینترنت اشیا اثر مجموعه ی نویسندگان

همواره با پیدایش فناوری‌های جدید به ویژه اینترنت اشیا و سایر فناوری‌های مرتبط با آن، یک عدم اطمینان در خصوص استفاده از آن‌ها در جامعه ایجاد می‌شود و غالبا این عدم اطمینان یک خطر عمومی را برای فناوری با خود به همراه دارد. در این میان در کنار رشد شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی در این حوزه، دولت و سازمان‌های تنظیم مقررات و تدوین استاندارد نقش بسیار کلیدی در پذیرش و بهبود سطوح اعتماد جامعه ایفا می‌کنند. مهم‌تر از همه، اگر استراتژی‌ها و استاندارهای ملی اینترنت اشیا به درستی طراحی شده و اجرا شوند، امکان استفاده از این فناوری را برای دستیابی به منافع اجتماعی و اقتصادی در هر کشور به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

بسیاری از کشورها سال‌ها قبل به این نتیجه رسیده‌اند که در آینده، اینترنت اشیا به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت‌ها بدل خواهد شد و بر این اساس، اقدام به تدوین استراتژی‌ها و استانداردهای ملی در راستای کشورهای پیشرو در این زمینه کردند تا از توسعه و پیشرفت اینترنت اشیا در کشور خود حمایت کنند. از آنجا که هر کشور دارای منابع، قوانین، فناوری‌ها و حتی فرهنگ متفاوتی است، استفاده از استراتژی‌های ایجاد شده در کشورهای دیگر قطعا موفقیت‌ها و رویکردهای صحیحی را در پی نخواهد داشت، اما بدون شک مطالعه‌ی آن‌ها و همچنین بازخوردهای موجود می‌تواند جهت ایجاد استانداردها و استراتژی‌های ملی و بومی به کار گرفته شود و به برنامه‌ریزی فعالیت‌های سازمان‌ها، اقدامات نظارتی و تجارت، کمک شایانی نماید.
مطالعه‌ی اسناد چشم‌انداز و پیشرفت‌های کشورهای پیشرو در این فناوری به وضوح نشان می‌دهد که هیچ یک از این کشورها تنها با تمرکز و یکه‌تازی بخش خصوصی و یا دولت، به پیاده‌سازی‌های موفق دست نیافته‌اند و تلاش‌های هر دو بخش در کنار هم یعنی تحقیق، توسعه و نمونه‌سازی اولیه توسط بخش خصوصی و سپس، نظارت دولت و سازمان‌های تنظیم مقررات بر فعالیت‌های آن‌ها به منظور درک قابلیت‌های نهفته‌ی این بخش، یکپارچه‌سازی تلاش‌ها تحت یک قالب استاندارد و همچنین ترویج فناوری؛ کلید اصلی موفقیت آن‌ها بوده است. هنگامی که هر کشور پتانسیل‌های خود را برای گسترش اینترنت اشیا تشخیص می‌دهد، باید به سرعت استانداردها و راهبردهای خود را جهت رشد و تطبیق این فناوری ارائه دهد تا موانع نظارتی محدود کننده رشد اینترنت اشیا از سرعت توسعه‌دهندگان آن نکاهد. این کتاب یک اقتباس از منابع مختلف است که توسط سازمان‌های تدوین استاندارد ملی و جهانی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط در دنیا ارائه شده است. هدف از نگارش این کتاب، بررسی چالش‌ها و استانداردهای مربوط به اینترنت اشیا به منظور تسریع روند پیاده‌سازی و اجرایی کردن پروژه‌های هوشمندسازی کشور است.

کتاب استاندارها و چالش های اینترنت اشیا

دسته بندی های کتاب استاندارها و چالش های اینترنت اشیا