کتاب پلیومینو

Polyominoes
کد کتاب : 95628
مترجم :
سپیده چمن آرا
شابک : 978-9647982177
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 184
سال انتشار شمسی : 1381
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پلیومینو اثر سلمون گولوم

بازی ها و سرگرمی های فکری و آموزشی از ابزارهای محرک و مشوق فراگیران به شمار می رود. پلیومینوها از اینگونه بازی هاست و این اولین کتابی است که به زبان فارسی به چاپ رسیده است. در سال های اخیر و در مسابقه های علمی و المپیادها مسائلی درباره پلیومینوها مطرح شده است و بطور خاص از مسائل این کتاب استفاده شده است.
کتاب در نه فصل با عناوین ذیل گردآوری شده است. فصل اول؛ پلیومینوها و صفحه های شطرنجی، فصل دوم؛ طرح ها و پلیومینوها، فصل سوم؛ جایی که پنتومینوها جفت و جور نمی شوند، فصل چهارم؛ پس گردی و ساختارهای ناممکن، فصل پنجم؛ چند قضیه پیرامون شمارش، فصل ششم؛ پلیومینوهای بزرگ تر و بعدهای بالاتر، فصل هفتم؛ تعمیم های پلیومینوها، فصل هشتم؛ فرش کردن مستطیل ها با پلیومینوها، فصل نهم؛ چند نتیجه واقعا استثنایی. همچنین کتاب پنج پیوست دارد. پیوست آ؛ پاسخ تمرین های فصل 5، پیوست ب؛ چکیده مسائل، پیوست پ؛ مساله های دوازده پنتومینوی گولوم، پیوست ت؛ ثابت کلارنر و شمارش N-امینوها، پیوست ث؛ بازی "صفحه را پرکن" بخش پایانی کتاب نیز شامل فهرست معانی، کتاب نامه ، واژه نامه و فهرست راهنما است.

کتاب پلیومینو

سلمون گولوم
سولومون ولف گلوم (۳۰ مه ۱۹۳۲–۱ مه ۲۰۱۶) ریاضیدان، مهندس و استاد تمام مهندسی برق در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بود که بیشتر به خاطر کارهایش در زمینه سرگرمی‌های ریاضی شناخته شده‌است؛ به ویژه، وی بازی چسکر (تلفیقی از شطرنج و چکرز) را در سال ۱۹۸۴ اختراع و نامگذاری کرد. او همچنین بازی‌های پلی‌آمینو و پنتامینو را در سال ۱۹۵۳ کاملاً توصیف کرد. وی در زمینه آنالیز ترکیبیاتی، نظریه اعداد، تئوری رمزگذاری و ارتباطات تخصص داشت. بازی پنتامینو الهام بخش تتریس بوده‌است.گلومب، فار...