کتاب در خیمه قذافی

In Gaddafi's tent
روایت دوستان سرهنگ از رازهای دوران او
کد کتاب : 96007
مترجم :
شابک : ‏‫‬‬‮‭978-6004351911
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 376
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب در خیمه قذافی اثر غسان شربل

معمر محمد ابومنیار قذافی (حدود ۱۹۴۲ – ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱) انقلابی، سیاستمدار و نظریه‌پرداز سیاسی اهل لیبی بود. او از ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۱ رهبر دفاکتو لیبی بود؛ ابتدا از ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۷ به‌عنوان رئیس انقلابی جمهوری عربی لیبی و سپس از ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۱ به‌عنوان «رهبر برادرانهٔ» جماهیری عربی خلق سوسیالیستی عظمای لیبی. وی در اول سپتامبر سال ۱۹۶۹ میلادی با کودتایی آرام حکومت محمّد ادریس سنوسی، پادشاه وقت لیبی را سرنگون ساخت. او پس از کودتا، سیستم حکومتی لیبی را بر اساس ترکیبی از سوسیالیسم و اسلام طراحی کرده و تا سال ۱۹۷۷ رئیس کشور لیبی بود.او در سال ۱۹۷۷ از منصب رسمی ریاست شورای فرماندهی انقلاب لیبی کناره‌گیری کرد و مدعی شد که فقط یک نماد ملی خواهد بود. که هیچ‌گاه به این تعهد پایبند نبود، و در تمام امور کشوری دخالت داشت.
حکومت طولانی‌مدت سرهنگ قذافی از کودتای ۱۹۶۹ میلادی تا سرنگونی در نتیجهٔ انقلاب لیبی در سال ۲۰۱۱، یکی از طولانی‌ترین دوره‌های زمامداری در طول تاریخ بود. در طی دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی، لیبی تحت رهبری قذافی، از سوی غربی‌ها، یک کشور حاشیه‌ای به حساب می‌آمد، که ستم ناشی از اختلافات داخلی، تروریسم، قتل و غارت توسط رهبران را نشان می‌داد، که در این اثنا قذافی مبادرت به اندوختن چندین میلیارد دلار ثروت برای خودش و خانواده‌اش کرد.
این کتاب روایت دست اولی از قذافی و نظام منحصر به فرد اوست که پنج نظامی، سیاستمدار و دیپلمات ارشد لیبیایی که از نزدیک با رهبر لیبی کار کرده اند، از درون خیمۀ او بیان می کنند. قذافی برای مدت بیش از چهار دهه با تبدیل لیبی به مزرعه شخصی خود، وضعیتی را فراهم کرد که نه تنها شخص او را به سوی سرنوشتی شوم سوق داد، بلکه کشور و ملت لیبی را نیز با آشفتگی و چندپارگی روبرو کرد.

کتاب در خیمه قذافی

غسان شربل
غسان شربل روزنامه نگار لبنانی به عنوان سردبیر روزنامه الشرق الاوسط از 24 نوامبر 2016 منصوب شد.
قسمت هایی از کتاب در خیمه قذافی (لذت متن)
مردی که معمر قذافی را کشت دو جرم تکب شد اول نقض معاهده ها و عرفهای بین المللی ناظر بر نحوه برخورد با اسرا و دوم از میان بردن یک روایت جذاب که ممکن بود از اعترافهای قذافی در دادگاه شکل گیرد؛ روایتی از داستان ماجراجویی های پرخطر و بی باکی کشنده ای که او در شماری از قارههای جهان مرتکب شده بود کودک بودیم که لیبی در اول سپتامبر ۱۹۶۹ در اختیار گروه کوچکی از نظامیان جوان قرار گرفت از همان ،زمان گوش ما با نام معمر قذافی به عنوان رهبر لیبی و نام سروان عبد السلام جلود به عنوان مرد شماره دو لیبی آشنا شد جلود با همین عنوان همه جای جهان را گشت و با چوئن ،لای لئونید برژنف جمال عبد الناصر صدام حسین حافظ اسد و دیگر رهبران جهان دیدار کرد.