کتاب ما

MA
کد کتاب : 9687
شابک : 9786007141755
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ما اثر علیرضا روشن

کتاب ما داستانی پادآرمانشهری است. داستانی که در آینده اتفاق می‌افتد و به نوعی پیشبینی وضع حکومت‌های کمونیستی شوروی است. این داستان درباره شهری است که در آن همه چیز از شیشه ساخته شده تا بتوان همه را کاملا زیرنظر داشت. آدم‌ها تنها با یک شماره که مانند هویتشان است شناخته می‌شوند و زندگی روند مداومی را با دقتی ریاضی‌وار دنبال می‌کند. رفتار فردی بر اساس منطق و فرمول‌ها و معادلات ایجاد شده توسط دولت، تنظیم می‌شود و در این میان ملاقاتی اتفاقی میان دی-503 و 1-330 همه چیز را تغییر می‌دهد.

یوگنی زامیاتین با نوشتن کتاب ما، بر نویسندگان بعد از خود تاثیر بسیاری گذاشت. در این میان کتاب‌های ۱۹۸۴ اثر جرج اورول، سرود اثر آین رند، دنیای قشنگ نو اثر آلدوس هاکسلی، محرومان اثر اورسولا لو گویین و پیانوی خودنواز اثر کرت وانه‌گت مستقیما از این داستان تاثیر گرفته‌اند.

کتاب ما

قسمت هایی از کتاب ما (لذت متن)
مرد گفت: - برا چی هی شال تو روی سرت جابه جا می کنی؟ زن گفت: - همین جوری. مرد که خط نگاه زن را گرفته بود و می دانست زن به ظاهر روبه روی او ایستاده است و به واقع حواسش جایی دیگر است گفت: - اما صدات اینقدرام ملیح نیست. داری با صدات بازی می کنی زن گفت: - چی می گی؟ مرد گفت: - یه بار دیگه می گم. صدات اینقدرام ملیح نیست. داری با صدات بازی می کنی. زن گفت: - منظورت چیه؟ مرد گفت: - منظورم پشت سرم واستاده. پشت سر مرد، مردی بلند قامت ایستاده بود. و مرد که بلند قامت بود شال گردنش را روی گردن آویزان کرده بود. پوست برنزه داشت و دندان هاش سفید بود.