لئونارد لویزن

لئونارد لویزن

لئونارد لویزون زادهٔ ۱۹۵۳ در ایالات متحده آمریکا - درگذشتهٔ ۶ اوت ۲۰۱۸ اسلام‌شناس، مولوی‌شناس و پژوهشگر ادبیات فارسی بود. او عضو بنیاد میراث ایران در بخش ادبیات کلاسیک فارسی و تصوف در دپارتمان مطالعات اسلامی و عربی دانشگاه اکستر انگلستان و سردبیر مجلهٔ مولانا ریویو بود. لویزون در سن شانزده سالگی با اشعار مولوی آشنا شد. نخستین شعر مولانا که و او را شیفته کرد "هر نفس آواز عشق می رسد از چپ و راست، ما به فلک می رویم عزم تماشا که راست" بود. این باعث شد تا او و همسرش «جین لویسون»، زبان فارسی را بیاموزند تا بتوانند اشعار مولوی را به فارسی بخوانند.
او در سال ۱۹۵۳ در آمریکا متولد شد و در بیست سالگی به عنوان آموزگار زبان انگلیسی به ایران سفر کرد. او به دلیل علاقه به ادب و فرهنگ ایرانی اسلامی، در دانشگاه شیراز زبان و ادبیات فارسی، دین و تاریخ اسلام و جامعه‌شناسی آموخت و در نهایت موفق به دریافت مدرک کارشناسی روابط بین‌الملل شد.
پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران و بالاگرفتن فضای ضد آمریکایی در کشور، این زوج ایران را ترک کردند و در نزدیکی لندن ساکن شدند. در آن هنگام آموزش و پژوهش زبان فارسی، شعر و فرهنگ ایرانی با جدیت ادامه دادند. در ادامه، علاقه به ایران‌شناسی او در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن به تحصیل ادبیات فارسی همت گماشت. سپس در سال ۱۹۸۸ (میلادی) درجه دکترا خود را در رشته ادبیات فارسی دریافت کرد. موضوع دکترای او، "تصحیح انتقادی دیوان شاعر و عارف سده ۱۲ (میلادی)، شمس تبریزی" بود. این اثر در سال ۱۹۹۳ (میلادی) به همت و همکاری دانشگاه تهران و مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل کانادا منتشر شد.

کتاب های لئونارد لویزن

میراث تصوف