محمدرضا سحاب

محمدرضا سحاب

محمدرضا سحاب (زاده: ۲۹ فروردین ۱۳۲۷، تهران) نقشه‌نگار (کارتوگراف) و پژوهشگر ایرانی است. وی فرزند استاد عباس سحاب است. در سال ۱۳۴۵ در دانشگاه ملی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی و فرانسه پذیرفته شد و در سال ۱۳۵۰ با درجه بسیار خوب فارغ‌التحصیل شد. هم‌زمان با گذراندن خدمت وظیفه در رشته حقوق تحصیل کرد و در سال ۱۳۵۲ هم‌زمان با پایان خدمت موفق به اخذ مدرک حقوق قضائی گردید.
در سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۸۰ همکاری علمی و فنی وی با موسسات معتبر کارتوگرافی بین‌المللی مانند «گئورگ وسترمن»، «کارل ونشو» و کارتوگرافی «هوبر» در آلمان و گذراندن دوره‌های تخصصی فنی موجب بالا بردن توان علمی و فنی و کیفیت روش‌های نقشه‌نگاری در ایران گردید. بطوری‌که در سال ۱۳۶۸ با شروع کار کارتوگرافی رایانه‌ای در موسسه سحاب - به عنوان اولین مؤسسه ایرانی - توانست در ارتقاء فناوری نقشه نگاری نوین در ایران سهم عمده‌ای داشته باشد.
وی از سال ۱۳۳۸ هم‌زمان با آغاز تحصیل در دوره متوسطه به صورت نیمه وقت در موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب مشغول به کار و آموختن نقشه نگاری (کارتوگرافی) شد. به‌طوری‌که در ۱۸ سالگی توانست با کمک پدر و استادش به ترسیم نقشه‌های جغرافیایی بپردازد و در رشته برجسته‌نمایی (استومپاژ) نقشه‌ها تخصص پیداکند. در طول نیم قرن گذشته کار و تلاش وی تنها مصروف پیشرفت علمی و فنی موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب شده و حاصل آن نیز آثار متعددی است که به صورت نقشه، اطلس، کتاب و وسایل آموزشی جغرافیا در طول سال‌ها چاپ و منتشر شده‌است.

کتاب های محمدرضا سحاب