ژان لوک لاگارس

ژان لوک لاگارس

ژان لوک لاگارس (زاده ۱۴ فوریه ۱۹۵۷ – درگذشته ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۵) بازیگر، کارگردان تئاتر و نمایشنامه‌نویس فرانسوی بود. اگرچه در طول زندگی‌اش موفقیت متوسطی داشت، اما از زمان مرگش به یکی از پرتولیدترین نمایشنامه‌نویسان معاصر فرانسوی تبدیل شد.
او در هریکور، هاوت ساون به دنیا آمد و در دانشگاه بزانسون تحصیل کرد. او یکی از بنیانگذاران تئاتر د لا رولوت در سال 1978 بود و پیش از شروع به اجرای نمایشنامه های خود، نمایشنامه نویسانی مانند پیر دو ماریو، اوژن مارین لابیشه و اوژن یونسکو را کارگردانی کرد. برخی از نمایشنامه های اولیه او به عنوان مشتقات یونسکو یا ساموئل بکت مورد انتقاد قرار گرفتند. اگرچه برخی از نمایشنامه‌های او توسط تئاتر اوورت منتشر شد یا به‌عنوان نمایشنامه‌های رادیویی ضبط شد، اما تنها تعداد کمی از آنها در طول زندگی او روی صحنه رفتند.
او با انتشار 25 نمایشنامه در طول زندگی خود، در سال 1995 بر اثر ایدز درگذشت. او همچنین یک جلد داستان کوتاه منتشر کرد، یک لیبرتو اپرا و یک فیلمنامه فیلم نوشت و شرکت انتشاراتی Les Solitaires intempestifs را تأسیس کرد. او پس از مرگش توسط منتقدان دوباره کشف شد و بیشتر به عنوان یکی از مهمترین نمایشنامه نویسان مدرن فرانسوی شناخته شد. این امر منجر به تولیدات بسیاری در خارج از کشور شد، مانند نسخه برزیلی Music-Hall اثر Luiz Päetow که در سال 2010 برنده جایزه Theater Shell شد.
در سال 2015، خاویر دولان کارگردان فیلم، Juste la fin du monde لاگارس را در فیلم It's Only the World اقتباس کرد که جایزه بزرگ و جایزه هیئت داوران جهانی را در جشنواره فیلم کن 2016 دریافت کرد. Le pays lointain در تئاتر Odeon پاریس در سال 2019 تولید شد.

کتاب های ژان لوک لاگارس