ماتئی ویسنی یک

ماتئی ویسنی یک

ماتئی ویسنی یک در سال ۱۹۵۶ در شهر رادیوتس رومانی زاده شد. او در رشته تاریخ و فلسفه ادامه تحصیل داد و از سال ۱۹۷۷ نمایشنامه نویسی را آغاز کرد. او در سال ۱۹۸۴ جایزه اتحادیه نویسندگان رومانیایی را برای بهترین کتاب شعر دریافت کرد. ویسنی یک در طی ۱۰ سال، نمایشنامه های زیادی نوشت که همه آنها در کشورش ممنوع شدند. یک رمان و دو فیلمنامه او نیز به همین سرنوشت دچار شدند. او در سپتامبر ۱۹۸۷ در پی دعوت بنیاد فرهنگی پاریس به فرانسه رفت و پس از درخواست پناهندگی سیاسی در این کشور اقامت گزید. پس از سقوط حکومت کمونیستی رومانی، ویسنی یک در دسامبر ۱۹۸۹ به کشورش بازگشت و افزون بر انتشار آثارش در رومانی، فعالیت های ادبی و هنری را از سر گرفتماتئی ویسنی یک از 1987 به فرانسه مهاجرت کرد و به زبان فرانسوی می نویسد. "دست نویس های قلابی"، "نان در جیب"، "تئاتر تیکه شده یا مرد زباله ای"، "اسب ها کنار پنجره"، "آخرین گودو"، "نامه ای به درخت ها و پرنده ها"، "چه طور می توانم یک پرنده شوم؟" و"پیکر زن ، یک میدان مبارزه در جنگ بوسنی" از جمله نمایش های شاخص و مطرح ویسنی یک است.

کتاب های ماتئی ویسنی یک

پناه جوووو


ریچارد سوم اجرا نمی شود


اسب های پشت پنجره


تماشاچی محکوم به اعدام


داستان خرس های پاندا


دندان


آشغال مرد


آواره


بیشتر بخوانید

مسیر پر فراز و نشیب نمایشنامه ها در قرن بیستم

در اوایل قرن بیستم و در اغلب کشورهای اروپایی، تمایزی میان نمایش های ساده و خیابانی با آثار جدی تر به وجود آمد.

«تئاتر ابزورد»: معناباختگی بر روی صحنه

اگرچه شروع «تئاتر ابزورد» اغلب در آثار آوانگارد مربوط به دهه های 1920 و 1930 در نظر گرفته می شود، خاستگاه های آن در حقیقت به مدت ها قبل باز می گردد.