ساسان ناطق

ساسان ناطق

ساسان ناطق 30 آذر 1354 در تبریز به دنیا آمده است. او در رشته مدیریت دولتی تحصیل کرده و داستان نویسی را از سال 1374 شروع کرده است. ناطق با تک داستان های موفق خود در جشنواره های ادبیات داستانی بسیج، شعر و داستان جوان کشور، شبهای شهریور و جایزه ادبی اصفهان درخشید تا اینکه اولین مجموعه داستانش با عنوان «وقتی جنگ تمام شود» در سال 1384 از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسید. این مجموعه، جوایزی همچون رتبه تقدیری دهمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس، رتبه برتر تالیف دومین جشنواره تولیدات و مراکز استانی حوزه هنری و رتبه برگزیده جایزه «گام اول» را نصیب نویسنده اش کرد.
ناطق نویسنده ای است که بدون تجربه یک روز از جنگ، فقط از جنگ می نویسد. او در داستان هایش فضا و موقعیتی متفاوت از جنگ را به تصویر می کشد؛ داستان هایی که خواننده از خواندن آن خسته نمی شود؛ با شخصیت داستان همذات پنداری کرده، با موقعیت‌های متفاوت داستانی روبرو می شود. از دیگر آثار داستانی ناطق می توان از مجموعه داستان «در آفریقا همه چیز سیاه است» و رمان نوجوان «قوش» نام برد. این آثار را انتشارات شهرستان ادب منتشر کرده است. هر دو اثر نامزد جایزه کتاب سال دفاع مقدس، جایزه هفت اقلیم و قلم زرین بودند.
ناطق خاطره هم می نویسد. کتاب های «سیاه، سفید، خاکستری»(رتبه سوم بخش اسارت سیزدهمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس)، «آوازهای نخوانده»(رتبه سوم بخش اسارت پانزدهمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس)، «آسمان مال من بود»(نامزد شانزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس)، «هنوز مرا نشناخته ای؟»(نامزد بخش کودک و نوجوان شانزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس)، «آنها که رفتند»(نامزد بخش مستندنگاری شانزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع) و «نامه رسان»، «سربازان نیار» و «تشنگان قله‌های برفگیر» جزو آثار شاخص او هستند.
او با تکیه بر تجربیات داستانی خود، از عناصر داستانی و کارکرد آن در انتقال درست مولفه‌های خاطره‌نویسی بهره می‌برد تا آثارش به دور از شعار و کلیشه، نثری روان و تصویری شفاف از جزئیات وقایعی را ارائه کند که رزمندگان با آن روبرو بودند.
ناطق سال‌ها در اردبیل زندگی می کرد. او پیش از ریاست حوزه هنری این استان در سال 1391، مسئولیت‌های دفتر ادبیات پایداری، آفرینش‌های ادبی و معاونت فرهنگی‌هنری حوزه هنری استان اردبیل را هم تجربه کرده است. او طی سال‌های 1386 تا 1388، مدیریت ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل را به عهده داشت. ناطق در حال حاضر در تهران و در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت مرکز آفرینش های ادبی را به عهده دارد. ناطق مسئولیت دبیری کارگروه آفرینش‌های ادبی امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری و مدیریت دفتر داستان حوزه هنری را هم به عهده دارد.

کتاب های ساسان ناطق

سرباز سفید


عکس سه نفره


پسر آسید مصطفی


خانه امن


تشنگان قله های برفگیر


زنبق های طلایی


نامه رسان


سربازان نیار


قوش


در آفریقا همه چیز سیاه است