پژمان خلیلی

پژمان خلیلی

پژمان خلیلی متولد ۱۰ دی ۱۳۶۱ تهران، موسیقی را از سال ۱۳۷۱ با فراگیری پیانو آغاز نمود. علیرضا فرهنگ، علیرضا تهرانی و سیروس سنگی از اولین معلمان او بودند. به مرور زمان و از حوالی سال ۷۶ با علاقه‌مند شدن به ساخت و تنظیمِ قطعات موسیقی و تشویق معلمین‌اش، تصمیم گرفت که موسیقی را بطور حرفه ای با فراگیری دروس تخصصیِ آهنگسازی ادامه دهد. تئوری موسیقی و سلفژ را نزد قدرت‌الله احمدوند و مبانی ریتم، ساز درامز و آشنایی با برخی سبکهای موسیقی را نزد عین‌الله کیوانشکوه فرا گرفت. علوم آهنگسازی شامل هارمونی کلاسیک، کُنترپوان، فرم و آنالیز، سازشناسی و همینطور موسیقیِ فیلم را به مدت ۳ سال و بطور تخصصی نزد کامبیز روشن‌روان آموخت و در ادامه برای تکمیل آموخته‌های خود به تحصیل در دوره ی کارشناسی ارشد آهنگسازی در دانشگاه سوره پرداخت. طیِ مدت تحصیل از محضر استادانی چون زنده یاد مصطفی کمال پورتراب، تقی ضرابی، وارطان ساهاکیان، کیاوش صاحب‌نسق، شریف لطفی و نادر مشایخی بهره برد و برای آشنایی عمیق‌تر با ادبیاتِ موسیقیِ ایران، ردیف موسیقی دستگاهی و موسیقیِ اقوام را بطور جداگانه نزد مسعود شعاری و محمدرضا درویشی فرا گرفت.
در سال ۸۹ با نوشتن قطعه‌ی "پوئم سمفونیک شماره ۱" بعنوان پایان‌نامه‌ی عملی و ضبط آن با ارکستر سمفونیک ملی اُکراین، با درجه‌ی ممتاز فارغ‌‌‌التحصیل شد.
وی آهنگسازی را بطور جدی از سال ۱۳۸۱ با ساخت موسیقی برای تئاتر آغاز نمود و طیِ مدت ۲ سال برای نمایشهای مختلفی به ساخت و تنظیم موسیقی پرداخت. همچنین از سال ۸۳ تاکنون، برای بیش از ۲۰ فیلم کوتاه (انیمیشن) و مستند آهنگسازی کرده است. موسیقی فیلم و بطور کلی موسیقیِ دراماتیک، همواره یکی از علایق و تخصص‌های جدیِ او بوده است . در کنار آن، مهمترین دغدغه‌اش آهنگسازی بطور مستقل بر مبنای ایده‌ها و تجربیات شخصی است. به همین خاطر به موازاتِ آهنگسازیِ فیلم، همواره به ساخت قطعاتی در غالب ترکیبات مختلف سازی پرداخته است.
انسان معاصر و زیستِ اجتماعی و فرهنگی، تاثیرپذیری و الهام از هنرهای دیگر، ادبیات و همینطور تاثیراتِ غیر مستقیمِ موسیقی ایران، از جمله عوامل موثر بر شکل‌گیری ذهنیات و ایده‌های او برای نوشتن قطعات مستقل موسیقی به شمار می‌روند. در آثار او فارغ از ترکیبِ سازی، همواره نوعی روایتگری یا ایده‌پردازیِ تصویری به چشم می‌خورد.
وی در حاشیه‌ی فعالیت آهنگسازی، به تدریس و پژوهش نیز اشتغال دارد. تدریس مبانی آهنگسازی (تئوری موسیقی، هارمونی، کُنترپوان)، مبانی موسیقی و موسیقی فیلم، ترجمه‌ی ۳ عنوان کتاب با موضوع موسیقی فیلم و کنترپوان (در دست ترجمه) از جمله فعالیتهای آموزشی و پژوهشی او می‌باشد. همچنین از سال ۹۳ تاکنون بعنوان استاد مدعو با دانشکده هنرِ دانشگاه سوره و دانشکده ی سینما و تئاترِ دانشگاه هنر همکاری مستمر داشته است.


کتاب های پژمان خلیلی