ژان کالمار

ژان کالمار

ژان کالمار (Jean Calmard) (زاده 1931؛ درگذشته 2017) ایران‌شناس و پژوهشگر مردم‌‌شناسی و تاریخ فرانسوی بود و در دانشنامه ایرانیکا به عنوان نویسنده فعالیت داشت. او دکترای خود را با ارایه تزی با موضوع تاریخ مراسم عزاداری امام حسین (ع) با عنوان «اخلاص کامل به امام حسین: پژوهشی در ذکر مصائب کربلا در ایران پیش از زمان صفویه» در سال 1975 م از «دانشگاه پاریس» اخذ کرد. تاریخ تشیع، تاریخ ایران (به ویژه دوره صفویان) و جغرافیایی تاریخی فرهنگی ایران و جهان اسلام حوزه‌های پژوهشی اصلی وی محسوب می‌شوند و مقالات متعددی در این موضوعات از وی منتشر شده است. کالمار علاوه بر تدریس در دانشگاه، از نویسندگان اصلی دانشنامه اسلام و دانشنامه ایرانیکا بوده است. او همچنین عضو هیأت تحریریه نشریه معروف Studia Iranica و از اعضای تحریریه رشته انتشاراتی بود که توسط انجمن تاریخ شرق Socie`te d`Histoire de L Orient نشر می‌یافت.
کالمار به عنوان محقق «مرکز ملی تحقیقات فرانسه» در «همایش بین‌المللی تعزیه» (1355 شیراز) شرکت داشت و در آن‌جا خلاصه یا فصلی از پایان‌نامه دکترای خود را با عنوان «اقامه تعزیه: اطلاعاتی مقدماتی برای پژوهشی جامع» ارائه کرد که در قالب جزوه‌ای میان شرکت کنندگان همایش توزیع شده و در کتاب مجموعه مقالات همایش نیز درج گردید. او در این مقاله که داود حاتمی آن را به فارسی ترجمه کرده است. سیر ظهور و حیات تعزیه را با ارجاع به گزارش‌های سفرنامه‌نویسان بررسی کرده و به ویژه حامیان و بانیان تعزیه را معرفی نموده است.
پروفسور کالمار در سال 1984 گروهی پژوهشی ایجاد کرد که درباره تاریخ جهان اسلام به ویژه جهان ایرانی تحقیق می‌کردند. یکی از مهمترین اقدامات او در حوزه ایرانشناسی برگزاری نخستین میزگرد بین المللی صفویه شناسی بود. نخستین میزگرد با شرکت صفویه شناسان مشهور دنیا در سال 1989 در پاریس برگزار شد. دومین میزگرد بین المللی صفویه شناسی در پمبروک کالج دانشگاه کمبریج و سومین آنها در دانشگاه ادینبورو برگزار گردید.

کتاب های ژان کالمار