غلامرضا معصومی

غلامرضا معصومی

غلامرضا معصومی، پژوهشگر و کارشناس آثار تاریخی و باستانی ایران، فروردین ماه سال۱۳۱۷ در جزین -همدان متولد شد. دوران کودکی را تا ۶سالگی در مکتب‎خانه به آموختن قرآن کریم صرف کرد، ضمن این که کتاب «نساب الصبیان» را خوانده و اشعار آن را حفظ کرده بود. او پس از این دوره وارد دبستان کمال شهر تاریخی همدان شد.
 سپس به مدرسه علمیه و دبیرستان سینا رفت و کلاس پنجم را در آنجا گذراند. مدرک دیپلم خود را در سال۱۳۳۴ از دبیرستان دارالفنون تهران گرفت. بلافاصله در کنکور دانشگاه شرکت کرد و در رشته باستان‎شناسی، حقوق و زبان انگلیسی پذیرفته شد. به دلیل علاقه بسیار به آثار باستانی و بناهای تاریخی، رشته باستان‎شناسی را انتخاب کرد و مشغول تحصیل شد.
او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی در سال۱۳۳۸ به پایان رساند و در اداره هنرهای زیبای وقت استخدام شد و در این هنگام مدرک کارشناسی‎ارشد خود را در رشته باستان‎شناسی گرفت. در این اداره با سفر به مناطق مختلف ایران با تحقیق درباره فرهنگ‎ها و سنت‎های مردم هر منطقه، پژوهشی در حوزه مردم‎شناسی و فولکلور انجام داد. حاصل این فعالیت‎ها و سفرها چاپ مقاله‎هایی در این‎باره در مجله‎های دانشمند دنیای علم و بررسی‎های تاریخی بود، که بعدها در خارج از ایران این پژوهش‎ها را زیر نظر دکتر صادق‎کیا، استاد زبان پهلوی دانشگاه تهران، درباره گویش‎های مردم کامل کرد. معصومی مدرک دکترای افتخاری خود را از یکی از دانشگاه‎های خارج از کشور دریافت کرده است.

کتاب های غلامرضا معصومی