کتاب دایره المعارف اساطیر و آیین های باستانی جهان 3

Encyclopedia of mythology & ancient
(ب،پ)
کد کتاب : 81901
شابک : 978-6001756955
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 569
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب دایره المعارف اساطیر و آیین های باستانی جهان 3 اثر غلامرضا معصومی

کتاب «دایره المعارف اساطیر و آیین های باستانی جهان » به مقوله آفرینش اساطیر و اقسام آن می پردازد. نخستین مبحث این کتاب، مقدمه ای براساطیر و آیین های باستانی جهان است و در آن از سوی دانشمندان، زبان شناسان، نژاد شناسان، مردم شناسان و فلاسفه، تعاریفی درباره واژه «اساطیر» ارائه می شود. تعریف آیین، چگونگی به وجود آمدن اسطوره، علل پیدایش آیین ها، اسطوره ها و باورهای ساکنان نواحی مختلف، آیین های باستانی در سرزمین های کهن و دوره های اسطوره ای ساکنان زمین از مباحث دیگری است که در این کتاب مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.
«ماه و آب»، «رمز پردازی ماه»، «اعتقاد به فتیش و پرستش توتم»، «نمادها و باورهای قوم مایا»، «باورها و نمادهای قوم تاراسک»، «خدایان ودائی هند»، «پرستش جانوران» و «آئین ها و باورهای هند باستان» برخی از سرفصل های موجود در کتاب است.
جلد دوم کتاب، یک کار پژوهشی در مورد تمام اساطیر و آیین های باستانی جهان است که به صورت مصور اساطیر و آیین های باستانی جهان را به زبان فارسی آورده است. در ابتدای کتاب مقدمه ای در مورد آیین ها و اساطیر جهان گفته شده و از زبان اسطوره شناسان به تصویر اساطیر و آیین ها و نقش آن در تمدن بشری پرداخته شده است. و از صفحه ٣٣ به بعد به ترتیب حروف الفبا به معرفی اساطیر و آیین ها پرداخته شده است.
از جمله معروف ترین این اساطیر و آیین ها آورده شده است که می توان به آئارو، آئاس، آئیپتوس، آئتیلا، آئسیموس، آئینیاس، آئوچین، آئو، آئوکوانگ، برهما، بودا، بها گاواتا، تائو، دائو، تانترا، جین، زرتشت، زروان، عیلامی، کنفوسیسو، گرهمه، لاما، ماویا ماکا، مافی و مزدک، ماهایانا، مغان، نیایش، و دایی، هندو، وندیدا، هفت سین، آب، آشور، آشور بانیپال، بین النهرین، سومر، اسطوره توفان در اساطیر عربی، آویسی، چین، مصر، بابل.... اشاره کرد.

کتاب دایره المعارف اساطیر و آیین های باستانی جهان 3

غلامرضا معصومی
غلامرضا معصومی، پژوهشگر و کارشناس آثار تاریخی و باستانی ایران، فروردین ماه سال۱۳۱۷ در جزین -همدان متولد شد. دوران کودکی را تا ۶سالگی در مکتب‎خانه به آموختن قرآن کریم صرف کرد، ضمن این که کتاب «نساب الصبیان» را خوانده و اشعار آن را حفظ کرده بود. او پس از این دوره وارد دبستان کمال شهر تاریخی همدان شد.سپس به مدرسه علمیه و دبیرستان سینا رفت و کلاس پنجم را در آنجا گذراند. مدرک دیپلم خود را در سال۱۳۳۴ از دبیرستان دارالفنون تهران گرفت. بلافاصله در کنکور دانشگاه شرکت کرد و در رشته باست...
دسته بندی های کتاب دایره المعارف اساطیر و آیین های باستانی جهان 3