مهرزاد بروجردی

مهرزاد بروجردی

مهرزاد بروجردی (Mehrzad Boroujerdi) متولد سال ۱۳۴۱، تحلیلگر سیاسی، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی دانشگاه سیراکیوز در نیویورک است. در سال ۱۳۴۱ در شهر آغاجاری به دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی را در خوزستان گذراند. چند ماهی پیش از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ برای تحصیل در رشته علم سیاست و جامعه‌شناسی به آمریکا سفر کرد. دوره کارشناسی را تا سال ۱۳۶۲ در دانشگاه بوستون و دوره کارشناسی ارشد علم سیاست را در سال ۱۳۶۴ در دانشگاه نورث ایسترن به پایان برد و در سال ۱۳۶۹ مدرک دکتری روابط بین‌الملل را از دانشگاه امریکن واشینگتن دریافت کرد و سپس دو سال دوره پسادکتری را در دانشگاه‌های هاروارد و تگزاس سپری نمود.
وی از سال ۱۳۷۱ تاکنون در گروه علم سیاست دانشکده شهروندی و روابط عمومی مکسول در دانشگاه سیراکیوز تدریس می‌کند و در حال حاضر مدیر این گروه است.
مهم‌ترین حوزه‌های پژوهشی مورد علاقه مهرزاد بروجردی سیاست و تاریخ روشنفکری در خاورمیانه به ویژه ایران است.
مهرزاد بروجردی رئیس سابق انجمن بین‌المللی ایران شناسی (International society for iranian studies)، قدیمی‌ترین گروه پژوهش‌های ایرانشناسی در مغرب زمین است. وی همچنین بنیان‌گذار و مدیر مرکز پژوهش‌های خاورمیانه در دانشگاه سیراکیوز و سر ویراستار رشته کتاب‌های تاریخ سیاسی و روشنفکری خاورمیانه در انتشارات این دانشگاه است. وی درانتشار بیش از ۳۰ کتاب در این رشتهٔ پژوهشی با انتشارات دانشگاه سیراکیوز همکاری داشته‌است.
مهرزاد بروجردی عضو هیئت مدیره بنیاد خاور نزدیک (Near East Foundation)، پژوهشگر وابسته در مرکز خاورمیانه واشینگتن (Middle East Institute) و یکی از دو مدیر پرتال داده‌های ایران (Iran Data Portal) است. دکتر بروجردی در سال ۲۰۱۷ توسط شورای آموزش و پرورش آمریکا (ای‌سی‌ای) برای دوره آموزش رهبری اجرایی برگزیده شد و به همین خاطر سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ را در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در نورتریج سپری کرد.
تازه‌ترین کتاب مهرزاد بروجردی <<ایران پسا انقلاب؛ کتابچه راهنما>>‌ نام دارد که با همراهی کورش رحیم‌خانی نوشته شده‌است. کتاب <<ایران پسا انقلاب>>، اطلاعات جامعی را در مورد افرادی که در دوران جمهوری اسلامی مناصب عالیرتبه سیاسی (مانند وزارت، نمایندگی مجلس، عضویت در شورای نگهبان یا مجلس خبرگان و ...) بر عهده داشته اند، ارایه می‌دهد. همچنین کتاب داده‌هایی مانند میزان مشارکت در انتخابات در استان‌های مختلف و همچنین میزان آرای نامزدها را در بر ‌می‌گیرد. کتاب <<ایران پسا انقلاب>> اطلاعات جامعی را از نهادهای سیاسی و سیاستمداران ایران پسا انقلاب ارایه می‌دهد. اندیشکده شورای آتلانتیک در نشستی در ماه مارس سال ۲۰۱۸ به بررسی کتاب <<ایران پسا انقلاب>>‌ پرداخت. از دیگر کتاب‌های دکتر بروجردی می‌توان به کتاب <<روشنفکران ایرانی و غرب>> و همچنین <<آئینه‌ای برای امیر مسلمان: اسلام و اندیشهٔ حکومت‌گری>> اشاره کرد که هر دو کتاب توسط انتشارات دانشگاه سیراکیوز منتشر شده‌اند.

کتاب های مهرزاد بروجردی

روشنفکران ایرانی و غرب