منیر شاهرودی فرمانفرمائیان

منیر شاهرودی فرمانفرمائیان

منیر شاهرودی فرمانفرمائیان زادهٔ ۱۶ آذر ۱۳۰۱ در قزوین - درگذشتهٔ ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ در تهران، نقاش و گردآورنده هنر مردمی، اهل ایران بود.منیر فرمانفرمائیان در سال ۱۳۰۱ (خورشیدی) در شهر قزوین زاده شد. در هشت سالگی به همراه پدرش که به نمایندگی مجلس شورای ملی رسیده بود به تهران آمد. سرگرمی پدر «طراحی فرش» و اداره یک «کارگاه قالیبافی» بود.منیر از کودکی به نقاشی گل علاقه‌مند بود. او از سال ۱۳۲۳ (خورشیدی) تا ۱۳۲۵ (خورشیدی) در دانشکده هنرهای زیبای تهران تحصیل کرد.

منیر بدون شک هندسه‌گراترین هنرمند دوران امروز ایران است که مجموعه آثارش در بیش از نیم سده، پیوسته میان اشکال منظم و ریتمیک هنرهای سنتی و رویکردهای انتزاعی مدرنیستی سیر کرده‌است.
هنر او در نگاه اول بر دو اصل نقوش تزئینی و آینه استوار است. او این اصول را از هنرهای سنتی و صنایع ظرف‌های ایرانی برگرفته و به هنر آینه‌کاری وام‌دار است؛ ولی در نگاهی عمیق‌تر می‌توان به این موضوع پی برد که جوهر درونی هنر منیر هندسه و نه تزئینات و آینه است.

کتاب های منیر شاهرودی فرمانفرمائیان

درد دل ها


بیشتر بخوانید

اعتیاد ما به ادبیات داستانی: چرا انسان به داستان ها نیاز دارد؟

به هر طرف نگاه کنید، با داستان ها روبه رو می شوید. از گذشته های خیلی دور که اجداد ما دور آتش می نشستند و داستان تعریف می کردند تا به امروز که شبکه های تلویزیونی، سریال های محبوبی تولید می کنند