کتاب جامعه شناسی عمومی

Public sociology
کد کتاب : 10158
شابک : 9786005911107
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 283
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1970
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 30
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جامعه شناسی عمومی اثر منوچهر محسنی

"جامعه شناسی عمومی" کتابی است به قلم "منوچهر محسنی"، استاد دانشگاه، که تا کنون بارها مورد تجدید چاپ قرار گرفته است. این کتاب از شش بخش اصلی و سی و دو زیر بخش تشکیل شده که هر کدام به جنبه ای از "جامعه شناسی عمومی" می پردازند.
بخش نخست کتاب به اصول کلی "جامعه شناسی عمومی" اختصاص داده شده و در آن موضوع ها و مفاهیم جامعه شناسی، پدیده ی اجتماعی، اهداف و کاربردهای جامعه شناسی، ارتباط آن با سایر رشته ها و زمینه های تخصصی اش مورد بررسی قرار می گیرد. در بخش دوم تحت عنوان سیر تحولی جامعه شناسی، اندیشه های اجتماعی در غرب تا پیش از قرون وسطی، طی قرون وسطی، از رنسانس تا پایان قرن هجدهم، نوزدهم، قرن بیستم و مکاتب آن، جامعه شناسی و اندیشه های اجتماعی در ایران و مراحل تکوینی جامعه شناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
در بخش سوم با عنوان روش های تحقیق جامعه شناسی، اصول تحقیق، فنون جمع آوری اطلاعات، کاربرد روش های کمی و کیفی در جامعه شناسی و قانون در آن زیر ذره بین می رود و در بخش چهارم تحت عنوان انسان و جامعه، به بررسی ویژگی های انسان اجتماعی، جامعه ی انسانی و انواع اجتماعات آن پرداخته می شود. بخش پنجم، جامعه، فرهنگ و شخصیت نام دارد و به بررسی مفهوم فرهنگ، نهاد اجتماعی، ارزش های اجتماعی، شخصیت و فرهنگ، جریان اجتماعی شدن، تفاوت های فردی، نقش اجتماعی، دگرگونی یا تغییر اجتماعی، انحرافات اجتماعی، جامعه ی انسانی و دگرگونی های معاصر می پردازد و کتاب با بخش ششم و انتهایی اش که گروه ها، طبقات و اقشار اجتماع را بررسی می کند، به اتمام می رسد.

کتاب جامعه شناسی عمومی

منوچهر محسنی
منوچهر محسني پس از اتمام تحصيلات مقدماتي و متوسطه، در سال 1340ه.ش وارد دانشگاه تهران شد و هم زمان در دو رشته علوم اجتماعي و علوم اداري به تحصيل پرداخت. وي دورة كارشناسي ارشد را در موسسه تحقيقات اجتماعي، كه زير مجموعه دانشگاه ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران بود، طي نمود و براي تحصيلات تكميلي عازم فرانسه عزيمت شد. محسني در سال 1351 با درجه دكترا، تحصيلات خود را در پاريس به پايان رساند.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : منوچهر محسني در سال هاي 1344 - 1343 به عنوان پرسشگر و مصاحبه كننده در سطح تهران ف...
قسمت هایی از کتاب جامعه شناسی عمومی (لذت متن)
در عصر ما رسانه ها و اینترنت در کنار آن اطلاعاتی را نشر می دهند که در هر فرد این باور را القاء می کنند که جامعه ای را که در آن زندگی می کند می شناسد ، واقعیتی که جامعه شناسی چه از نظر تاریخی و چه از نظر روشی با آن هماهنگی ندارد. به تعبیر گیدنز جامعه نوین سازنده یک مجموعه یکنواختی نیست ، بلکه نظامی در هم تنیده از طریق یک نیروی متحد کننده است . جامعه جدید شاهد منطق ها و گرایش های گوناگونی است که در هم آمیخته اند. مدرنیته حالتی چند بعدی دارد [ 148 : 2002 , Cabin ] و بر این اساس جامعه شناسی نقشی دشوار بر عهده دارد . می دانیم که یکی از رشته هایی که در قرن بیستم و به ویژه نیمه دوم آن در اغلب کشورهای دنیا مورد توجه خاص قرار گرفته جامعه شناسی است . درست است که جامعه شناسی ، به شیوه ، روش ، و محتوای کنونی به طور کلی از اگوست کنت جامعه شناس فرانسوی آغاز شد ، لکن تار و پود جامعه شناسی همیشه و در همه جا - یعنی در هرجا که جامعه انسانی موجودیت داشته است و در کلیه جوانب مادی و غیر مادی جامعه و نیز آحاد سازنده آن حضور داشته است . از روزی که بشر در پیرامون موجودیت و روابط اجتماعی خویش به اندیشه و رفتار پرداخت ، آگاهانه یا ناآگاهانه با مواد اولیه آنچه که جامعه شناس کنونی مطالعه می کند رابطه داشته است . شاید "فلسفه" نخستین محصول تلاش ذهنی بشر در راه مدون کردن اندیشه ها- که در حقیقت معرف میزان هشیاری از عالم بوده است- باشد.