کتاب فروپاشی ارتش شاهنشاهی

Downfall of the imperial army
خاطرات سپهبد جلال پژمان فرمانده لشگر گارد شاهنشاهی
کد کتاب : 103438
شابک : 978-6006721422
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 528
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب فروپاشی ارتش شاهنشاهی اثر جلال پژمان

کتاب "فروپاشی ارتش شاهنشاهی"، خاطرات سپهبد جلال پژمان، فرمانده لشکر گارد شاهنشاهی، از دوران خدمت او است. این کتاب به تجلیل از زندگی و خدمات سپهبد پژمان در دورانی از تاریخ معاصر ایران اختصاص دارد. وی یکی از آخرین بازماندگان شورای عالی فرماندهان ارتش بود که در تاریخ 22 بهمن 1357 بی‌طرفی ارتش شاهنشاهی را اعلام کرد.

سپهبد پژمان در طول دورانی بسیار حساس در تاریخ ایران، به عنوان فرمانده گارد مجلس شورای ملی و سپس ریاست اداره چهارم ستاد بزرگ ارتشتاران خدمت کرده است. این دوره‌های تاریخی شامل اتفاقات مهمی همچون نخست‌وزیری مصدق، کودتای 28 مرداد، واقعه سی تیر، نخست‌وزیری آموزگار و بختیار می‌شوند. سپهبد پژمان در خاطرات خود به نقل از رویدادها و تجربیات شخصی خود از درون ارتش شاهنشاهی و نیز ماجرای فروپاشی آن اشاره می‌کند. این کتاب منبعی مهم برای درک بهتر مسائل تاریخی و سیاسی ایران در دوران معاصر است و تاکنون به شیوه‌ای شفاف و مشخص ناگفته‌هایی از این دوره تاریخی ارائه کرده است.

کتاب فروپاشی ارتش شاهنشاهی

جلال پژمان
جلال پژمان (۸ خرداد ۱۳۰۱ – ۱۳ مهر ۱۳۸۹) سپهبد نیروی زمینی شاهنشاهی و آخرین رئیس اداره چهارم ستاد بزرگ ارتشتاران و از شرکت کنندگان در شورای عالی فرماندهان ارتش بود، که اعلامیه بی‌طرفی ارتش را که منجر به فروپاشی دودمان پهلوی در ایران گردید را در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ امضا نمود. وی پس از پیروزی انقلاب توسط انقلابیون دستگیر و زندانی ولی اعدام نشد و بعداً آزاد شد.از زمان آزادی وی از زندان تا به الان ، اطلاعات چندانی از وی در دسترس نیست. اما طبق برخی اخبار محلی و غیررسمی، احتمالا جلال پژمان...