کتاب تمبک و تمبک نوازان

tombak and tom bak players
تاریخچه تمبک نوازی در ایران از اواسط قاجار تا انتهای پهلوی
کد کتاب : 107628
شابک : 978-6001302244
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 191
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 13 اردیبهشت

معرفی کتاب تمبک و تمبک نوازان اثر محمود رفیعیان

اثر حاضر در سه بخش تنظیم شده است. بخش اول این کتاب در چهار فصل مجزا به واژه شناسی و بحث لغوی تمبک، شرح شکل ظاهری، تاریخچه ی پیدایش و شیوه ی نوازندگی و نت نویسی تمبک می پردازد. در بخش دوم و سوم نیز تمبک نوازان، مدرسین و مولفینی که از اواسط عصر قاجار تا انتهای عصر پهلوی دوم فعالیت داشته اند، همراه با عکس به اختصار معرفی می شوند.

کتاب تمبک و تمبک نوازان

محمود رفیعیان
محمود رفیعیان نوازنده تنبک و دف و سازهای کوبه ای و ضربی متولد 28 اسفند 1356 در اصفهان است. از سال 1365 نزد مادرش با مقدمات تنبک نوازی آشنا شد تا آنکه پس از دو سال به طور جدی فراگیری این ساز را آغاز کرد. از سال 1375 به کلاس جهانگیر ملک راه یافت و از شیوه ، تجربه و اندوخته های او در نواختن تنبک ، نکته های بسیار آموخت. در سال 1376 همراه با استاد فرامرز پایور کنسرتی در اصفهان اجرا و در همان سال فعالیت هنری خود را با استاد موسوی آغاز نمود و همراه با گروه عارفان برنامه های متعددی در تالار وحدت و در...
دسته بندی های کتاب تمبک و تمبک نوازان
قسمت هایی از کتاب تمبک و تمبک نوازان (لذت متن)
از میان سازهای ضربی موسیقی ایران، تمبک (دنبک یا ضرب) کامل ترین سازی است که تا کنون ساخته شده و آن را از گل پخته و چوب می ساختند و اکنون نیز می سازند. لیکن چوبی آن از نظر بها و ارزش فنی و آهنگ از انواع دیگر ممتازتر است. معمولا روی ضرب، پوست بره می کشند و نوع گلی بزرگ آن را که در زورخانه ها (ورزشگاه ها) به کار برده و می برند، برای استقامت بیشتر روی آن را پوست گوسفند می اندازند. نوع چوبی تنبک را که خوش آهنگ تر است معمولا در مجالس طرب و محافل ذوقی و هنری و کنسرت ها به کار می برند.