کتاب مجموعه داستان های شاهنامه

Majmue Dastanhaye Shahnameh
ده جلدی با قاب
کد کتاب : 109192
شابک : 978-9648017397
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 1340
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت
تعداد جلد : 10

معرفی کتاب مجموعه داستان های شاهنامه اثر محسن دامادی

فردوسی شاعر بزرگ و نامدار ایرانی و صاحب کتاب شاهنامه است. شاهنامه حاصل 30 سال تلاش بی وقفه فردوسی بوده است که آوازه داستان‌های آن از ایران فراتر رفته و در لیست بزرگترین و ارزنده‌ترین کتب دنیا قرار گرفته است. شاهنامه فردوسی به زبان شعر است و با ادبیات گفتاری مردم در این دوره بسیار متفاوت است. همین امر سبب شده است که خواندن شاهنامه، برای برخی از افراد سخت باشد.

از این رو مجموعه‌ای 10 جلدی از داستان‌های شاهنامه فردوسی توسط «محسن دامادی» به رشته تحریر درآمده است. «محسن دامادی» در این مجموعه داستانی 10 جلدی، داستان‌های شاهنامه را با نگارشی سلیس و قابل فهم برای اکثر افراد نگاشته و توسط انتشارات کتاب سرای نیک این مجموعه به چاپ رسیده است. در ادامه ضمن معرفی هر جلد کتاب، مختصری درباب داستان و محتوای آن‌ها نیز صحبت می‌شود.
این مجموعه کتاب 10 جلدی عبارتند از:

1.هفت خان رستم
جلد اول از مجموعه داستان‌های محسن دامادی، کتاب هفت خان رستم است. داستان هفت خان رستم از روزی آغاز می‌شود که رستم، قهرمان داستان برای آزادی و رها کردن کاووس از بند دیوان سالار، عزم سفر می‌کند و سوار بر رخش خود به دل میدان می‌زند اما در راه با هفت آزمون سخت و طاقت فرسا روبه‌رو می‌شود و با قدرت و درایت خود از هر هفت خان به سلامت عبور می‌کند.
2. رستم و سهراب
جلد دوم از مجموعه داستانی محسن دامادی کتاب رستم و سهراب است. سهراب فرزند رستم است. این دو شخصیت غیور هر دو برای هدفی والا بدون اینکه بدانند که چه نسبتی با هم دارند با یکدیگر وارد نبرد می‌شوند و در این نبرد رستم پهلوی سهراب را پاره می‌کند و پس از این عمل، متوجه نسبت خود با سهراب می‌شود. در این لحظه رستم از کی‌کاووس طلب نوش‌دارو می‌کند اما نوش‌دارو زمانی به دست رستم می‌رسد که سهراب از دنیا رفته است.
3.زال و رودابه
کتاب زال و رودابه سومین جلد از کتاب محسن دامادی و از پرطرفدارترین داستان‌های این مجموعه است. در این کتاب حکایت عشق و دلدادگی زال و رودابه به تصویر کشیده می‌شود. در داستان زال و رودابه نشان داده می‌شود که رنگ و نژاد و مذهب و هیچ چیز نمی‌تواند یارای مقابله با عشق و صداقت و وفاداری دو عاشق را داشته باشد.
4.قیام کاوه و سرنگونی ضحاک
کتاب قیام کاوه و سرنگونی ضحاک چهارمین جلد از این مجموعه داستانی است. در این جلد، غیرت و مردانگی کاوه و طرفداران او نشان داده شده است. در واقع این داستان، حکایت از یک دوران سخت برای ایرانیان است، دورانی که ایران گرفتار پادشاهی خون‌خوار است و کاوه فردی است که بر علیه ضحاک دست به قیام زده و انقلاب بزرگی را رقم می‌زند.
5.پسران فریدون
کتاب پسران فریدون که پنجمین جلد از این مجموعه داستانی است حکایت 3 پسر فریدون را توضیح می‌دهد که پس از سرنگونی ضحاک به خواست فریدون هر کدام حکم‌رانی یک منطقه ایران را عهده‌دار می‌شوند. در ابتدا همه چیز آرام به نظر می‌رسد تا این که دو برادر بزرگ‌تر به سهم حکمرانی برادر کوچکتر حسادت می‌ورزند و نقشه قتل برادر کوچک را می‌کشند.
6.روزگار رنج و کین ایرج
کتاب روزگار رنج و کین ایرج، ششمین جلد از مجموعه داستانی محسن دامادی است که ادامه جلد پنجم هم به حساب می‌آید. ایرج نام کوچکترین پسر فریدون بود که حکمرانی ایران و جانشینی پدر به او می‌رسد اما از دید سلم پسر بزرگ فریدون این جانشینی ناعادلانه به نظر می‌آید، فلذا مردم محل حکمرانی خود (تور) را بر علیه ایرج متحد می‌کند. در این میان ایرج برای جلوگیری از جنگ و خونریزی به دیدار برادر می‌رود تا او را آرام کند اما در کمال ناباوری توسط برادر کشته می‌شود و سر بریده او برای فریدون فرستاده می‌‌شود.
7.بامداد افراسیاب
کتاب بامداد افراسیاب هفتمین جلد از مجموعه داستانی محسن دامادی است. در این کتاب به اواخر دوران پادشاهی منوچهر بعد از 120 سال حکمرانی اشاره می‌کند. منوچهر که از زمان مرگ خود خبردار می‌شود نوذر فرزند خود را به عنوان جانشین انتخاب می‌کند اما نوذر در بین مردم محبوبیتی نداشته و به نالایقی شهره بوده است. از این رو اعتراضات گسترده‌ای شکل می‌گ

کتاب مجموعه داستان های شاهنامه

محسن دامادی
محسن دامادی ، زاده ۱۳۳۸ - کرمان، کارگردان و فیلم‌ نامه ‌نویس اهل ایران است. وی که بیشتر به عنوان فیلم‌نامه‌نویس شناخته می‌شود، سینمای حرفه‌ای را با فیلم «آپارتمان شماره ۱۳» به کارگردانی یدالله صمدی به عنوان نویسنده آغاز کرد.وی فعالیت هنری را با نگارش داستان های کوتاه آغاز کرد. او سینمای حرفه ای را با فیلم «آپارتمان شماره 13» به کارگردانی یدالله صمدی به عنوان نویسنده تجربه کرد.