کتاب نظریه های فلسفی و جامعه شناختی در هنر

Philosophical and sociological theories in art
کد کتاب : 11059
شابک : 978-9641852322
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 456
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب نظریه های فلسفی و جامعه شناختی در هنر اثر علی رامین

کتاب "نظریه های فلسفی و جامعه شناختی در هنر" کتاب بسیار پر طرفداری در ایران است که "علی رامین" آن را به نگارش در آورده است. این کتاب در طی این سالها همواره یکی از کتاب هایی بوده است که مورد استفاده دانشجویان در رشته های هنری و همچنین جامعه شناسان قرار گرفته است. کتاب بخش بندی بسیار خوب و منظمی دارد و به ترتیب نظریات را با توجه به سیر تاریخی آنها روایت می کند. علی رامین بدون تحمیل موضع گیری شخصی یا هرگونه تحریف جهت داری سعی کرده است نظریات مختلف را به بحث بگذارد. این کتاب از این حیث حائز اهمیت بسیار است. کتاب نظریه های فلسفی و جامعه شناختی در هنر توسط "نشر نی" مرتب تجدید چاپ می شود.

مجموعه حاضر از دو بخش جامعه شناسی هنر و فلسفه هنر شکل گرفته است. جامعه شناسی هنر از چند دهه گذشته به این سو به رشته ای پویا و بالنده تبدیل شده است که گستره مطالعاتی آن، موضوعات و مسائل بسیار متنوعی را دربرمی گیرد. از یک سو به تحلیل های سطح خرد جامعه شناختی می پردازد و برای مثال، زندگی و فعالیت های عملی هنرمندان و موقعیت اقتصادی و اجتماعی آن ها را به تحقیق می گیرد؛ و از سوی دیگر به تاملات سطح کلان روی می کند و مسائلی همچون جایگاه هنر و افت وخیزهای آن در ساختار کلی جوامع مدرن را موضوع مطالعه خود قرار می دهد. جامعه شناسی هنر در بخش نظری نیز، به ویژه در دو دهه اخیر، پویشی نظرگیر داشته و کتاب ها و مقالات پرمحتوایی توسط جامعه شناسان درباره مسائل نظری هنر نگاشته شده است.

کتاب نظریه های فلسفی و جامعه شناختی در هنر

علی رامین
علی رامین (زادهٔ ۱۳۲۱ خورشیدی در تهران) محقق، پژوهشگر، مؤلف و مترجم ایرانی است. ترجمهٔ کتاب معتبر «تاریخ هنر» نوشتهٔ ارنست گامبریچ از اوست.علی رامین در سال ۱۳۲۱ هـ.ش در تهران به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در زادگاه خویش گذراند. در مقطع کارشناسی در رشتهٔ علوم سیاسی از دانشگاه تهران لیسانسیه شد. سپس عازم آمریکا شد و مدرک فوق‌لیسانس خود را در رشتهٔ «مدیریت» از دانشگاه هاروارد گرفت. همچنین از دانشگاه شهر لنکستر در انگلستان به اخذ درجهٔ دکتری در رشتهٔ «اقتصاد ب...
دسته بندی های کتاب نظریه های فلسفی و جامعه شناختی در هنر
قسمت هایی از کتاب نظریه های فلسفی و جامعه شناختی در هنر (لذت متن)
منتقدان زیباشناسی با لحاظ کردن ملاک های فرمالیسم، ساختارگرایی و نقد نو، آثار هنری را مستقل از تاثیرات سیاست، ایدئولوژی، قومیت و جنسیت و جز این ها، نقد و تفسیر می کنند. در مقابل، منتقدان سوسیالیست، فمینیست و پسااستعماری، این استقلال را مجدّانه به چالش می گیرند و نشان می دهند که ایدئولوژی و تعلقات طبقاتی و موقعیت های تاریخی و جغرافیایی و غیره بر شکل گیری ارزش زیباشناختی و تجربه زیباشناختی چه تاثیرات عمیقی می توانند داشته باشند. بنابراین، نقد هنر و ارزیابی زیباشناختی، رزمگاه اصلی زیباشناسان و جامعه شناسان هنر است.