کتاب غروب زیست جهان ایرانی

The sunset of the Iranian world life
کد کتاب : 110880
شابک : 978-6227919691
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 630
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب غروب زیست جهان ایرانی اثر بیژن عبدالکریمی

در چند دهه اخیر، به دلیل اتفاقات و تغییرات تاریخی مختلف، شاهد ظهور نسل‌های جدیدی هستیم که با نسل‌های گذشته تفاوت‌های چشمگیری دارند. این تفاوت‌ها عبارتند از گسست و شکافی بزرگ با سنن دینی، ارزش‌های معنوی، و میراث‌های فرهنگی و تاریخی. این شکاف نه تنها درک ما از میراث‌های گذشته را تحت‌تأثیر قرار داده است بلکه نیز به ما احساسی از بی‌آینده بودن و عدم اتوپیایی برای آینده را القا کرده است. به عبارت دیگر، نسل‌های جدید به علت این تفاوت‌ها با گذشته و آینده به شکل معناداری متصل نیستند. به این علت نویسنده آنها را "نسل‌های بی‌تاریخ" معرفی می‌کند؛ یعنی نسلی که تنها در "حال زندگی" و در "زمان حال" قرار دارند.

این ظهور نسل‌های جدید در ایران نشانگر تولد یک جامعه و ایران نسبتا جدید است. این تغییرات باعث می‌شود که ما با مسائل اجتماعی، فرهنگی و تاریخی ناشناخته‌ای روبه‌رو شویم که نه نهادهای سنتی و مذهبی ما و نه دانشگاه‌ها و روشنفکران ما آمادگی لازم برای مواجهه با آنها را دارند.

نسل‌های جدید با نسل‌های گذشته و تغییراتی که در جامعه و جهان ایرانی رخ می‌دهد، در معنایی بیشتر به غروب زیست جهان ایرانی شاهد خواهند بود. اما سوال اینجاست که آیا در پشت این غروب و نقشه برداری نسل‌های جدید، امید به یافتن یک آینده تازه و واقعی وجود دارد؟ آیا مانند برخی از شاعران و مفکران می‌توان در تاریکی توازنی را احساس کرد؟ آیا در این دوران بی‌نشانه و در عصر سرگردانی ما همچنان می‌توانیم نشانه‌ها را جست و جو کرده و از آنها سخن گفت؟

کتاب غروب زیست جهان ایرانی

بیژن عبدالکریمی
بیژن عبدالکریمی متولد ۱۳۴۲ در تهران ، فیلسوف ایرانی و دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است. عبدالکریمی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد فلسفه را به ترتیب در سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۷۳ در دانشگاه تهران به پایان رساند و در سال ۱۳۸۰ از دورهٔ دکتری فلسفه در دانشگاه اسلامی علیگر فارغ‌التحصیل شد.عبدالکریمی از منتقدان جدیِ نگاه سیاسی به مقولهٔ فرهنگ، علوم انسانی اسلامی و اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها است و معتقد است باید رویکرد اونتولوژیک جایگزین رویکردهای تئولوژیک و ایدئولو...