کتاب امپراتوری عثمانی

The Ottoman Empire
کد کتاب : 111894
مترجم :
شابک : 978-6004369688
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 332
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2008
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب امپراتوری عثمانی اثر مهرداد کیا

امپراتوری عثمانی، یکی از امپراتوری‌های بزرگ و تأثیرگذار در تاریخ جهان بود که از قرون وسطی تا اوایل قرن بیستم وجود داشت. این امپراتوری بخشی از شبه‌جزیرهٔ آناتولی را به عنوان میهمانی‌های سلاجقه اشغال کرده و در سده ۱۳ میلادی تأسیس شد. در اوج قدرت خود، امپراتوری عثمانی کشورهای گسترده‌ای از شرق اروپا و آسیا تا شمال آفریقا و خاورمیانه را شامل می‌شد.

این امپراتوری بر اساس دین اسلام و قومیت ترک تشکیل شده بود و مدت‌ها به عنوان دولتی عظیم و پیشرو در زمینه سیاست، علم، فرهنگ و هنر شناخته می‌شد. دوران اوج امپراتوری عثمانی در قرن شانزدهم و هفدهم به عنوان "عصر سلطنت عالی" معروف بود. امپراتوری عثمانی تحت حکومت خاندان عثمانی قرار داشت و امپراتوران به عنوان "پادشاهان عثمانی" شناخته می‌شدند. در طول تاریخ خود، امپراتوری عثمانی با مواجهه با امپراتوری‌های مختلفی مانند صفویه، مغول‌ها، همچنین با دولت‌های اروپایی مانند اسپانیا، رومانی و روسیه مواجه شد. جنگ‌های دولت‌های اروپایی به ویژه در آخرین دوره‌های امپراتوری عثمانی به کاهش تدریجی توان نظامی و تسلیحاتی این امپراتوری منجر شد.

امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم با دستیابی به کمال سقوط و واگذاری قدرت به جمهوری ترکیه مدرن و بنیان‌گذاری ترکیه به سرآمد آمد. این سقوط به عنوان انقلاب آتاتورک شناخته می‌شود. امروزه ترکیه به عنوان جانشین تاریخی امپراتوری عثمانی و به عنوان یک کشور جدید و مدرن در منطقه شناخته می‌شود.

کتاب امپراتوری عثمانی

مهرداد کیا
مهرداد کیا استاد تاریخ و مدیر مطالعات آسیای مرکزی و جنوب غربی در دانشگاه مونتانا است. او بر تاریخ خاورمیانه، آسیای مرکزی، شمال آفریقا و تاریخ تمدنی اسلام تمرکز دارد. او دکترای خود را در سال 1986 از دانشگاه ویسکانسین مدیسون دریافت کرد. کیا همچنین به تاریخ فکری قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ایران، امپراتوری عثمانی و قفقاز جنوبی علاقه مند است.کیا در ایران به دنیا آمد و بزرگ شد و در 17 سالگی به ایالات متحده نقل مکان کرد.