کتاب انسان شناسی

Anthropology
چلچراغ حکمت _ دفتر دوم
کد کتاب : 111967
شابک : 978-9642788125‮‬‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 116
سال انتشار شمسی : 1389
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب انسان شناسی اثر حسن اسماعیل پور نیازی

فصل اول – چیستی انسان از نگاه اسلام: انسان در قرآن، ارزش های انسان، ضد ارزش های انسان، زشت یا زیبا؟، آثار وکارکردهای تقویت ارزش ها، پاسخ به ندای فطرت، بهجت و انبساط، خوشبینی، روشندلی، امیدواری، آرامش خاطر، بهبود روابط اجتماعی، کاهش ناراحتی و ویژگی های انسان در اسلام (انسان موجودی برگزیده، انسان، موثر در ساختن آینده، آزادی در کنار محدودیت ها، استعداد تکلیف پذیری و خودآگاهی).
فصل دوم – چیستی انسان از نگاه مکاتب: اومانیسم، اگزیستانسیالیسم، دیگر مکاتب غربی و پیامدهای انسان شناسی غربی (بی پاسخ ماندن پرسش های اساسی انسان، تنزل وسقوط انسان و با خودبیگانگی و خدافراموشی).
فصل سوم – نظریه فطرت: تعریف و تبیین، لوازم نظریه فطرت (تربیت بر اساس فطرت، مطلق بودن فرهنگ و عدم نسبیت و ضرورت گام نهادن انسان در راستای فطرت)، فطریات انسان، فطریات انسان در ناحیه شناخت ها و فطریات انسان در ناحیه گرایش ها (حقیقت جویی، گرایش به جمال و زیبایی، گرایش به خلاقیت و ابداع و عشق و پرستش).
فصل چهارم – نفس و روح: اثبات روح و تجرد روح.
فصل پنجم – جبر و اختیار: آثار شوم عقیده به جبر، قضا و قدر و جبر و تفویض، سازگاری قضا و قدر با اختیار انسان و علم خدا و اختیار انیان.
فصل ششم – راز آفرینش: هدف داری خدا و هدف دار بودن آفرینش و اصل معاد.
فصل هفتم – انسان کامل: ضرورت شناخت انسان کامل و معیارهای انسان کامل (هماهنگی در رشد ارزش ها، درد داشتن، نه ظلم، نه انظلام، اصالت معرفت عقلی به عنوان شاخه ای از وجود انسان و مبارزه با نفس در عین عزت نفس).

کتاب انسان شناسی