کتاب مرصاد العباد

The Path of God's Bondsmen from Origin to Return
کد کتاب : 11201
شابک : 978-9644451638
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 930
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1223
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 17
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب مرصاد العباد اثر عبدالله بن محمد نجم رازی

"مرصاد العباد" اثری است درخشان از "عبدالله بن محمد بن شاهاور بن انوشروان رازی" معروف به "دایه" که یکی از نفیس ترین متون عرفانی فارسی بوده و همواره مورد ارجاع ادیبان و عارفان قرار گرفته است. کتاب پیش رو یک تصحیح انتقادی از "مرصاد العباد" به قلم "عبدالله بن محمد نجم رازی" است که دکتر "محمدامین ریاحی" کار تصحیح آن را به عهده داشته است.
این اثر برجسته ی تصوف و عرفان، در پنج باب به نگارش درآمده که هر کدام از فصل های مختلفی تشکیل شده اند. باب نخست "مرصاد العباد"، همان دیباچه ی اثر است که "عبدالله بن محمد نجم رازی" طی سه فصل، علت نگارش اثر، علی الخصوص لزوم کتابت آن به فارسی و راه و روش نگارش آن را توضیح داده است.
باب دوم مبدا موجودات را زیر ذره بین می برد و در پنج فصل، فطرت ارواح و مرتبه های معرفت آن ها، شرح ملکوتیات، پدیدار شدن جهان های مختلف از ملکوت، آفرینش انسان و تعلق روح به قالب انسانی را شرح و بسط می دهد. باب سوم که حجیم ترین بخش کتاب است، به معاش خلق پرداخته و آن را در بیست فصل تجزیه و تحلیل می کند. باب چهار انواع نفوس لوامه، ملهمه، مطمئنه و اماره را معرفی می کند و باب پنجم که باب نهایی اثر است، سلوک طوایف گوناگون از ملوک و وزرا و علما گرفته تا ارباب نعم و دهقانان و تجار را تشریح می کند. در پایان اثر تعلیقات و توضیحاتی از جانب دکتر "محمدامین ریاحی" به کتاب افزوده شده که مطالعه ی آن را به مراتب آسان تر و لذت بخش تر نموده است.

کتاب مرصاد العباد

دسته بندی های کتاب مرصاد العباد
قسمت هایی از کتاب مرصاد العباد (لذت متن)
و مقصود از وجود انسان معرفت ذات و صفات حضرت خداوندی است چنانک داود علیه السلام پرسید : " یا رب لماذا خلقت الخلق؟" ، قال : "کنت کنزا مخفیة فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لاعرف" ، ( ۱ ) و معرفت حقیقی جز از انسان درست نیامد ، زیرا که ملک و جن اگرچه در تعبد با انسان شریک بودند ، اما انسان در تحمل اعباء بار امانت معرفت از جملگی کاینات ممتاز گشت که "انا عرضنا الأمانة علی الأموات والأرض والجبال فابین ان یحملنها واشفقن منها وحملها الانسان" ( ۲ ) مراد از آسمان اهل آسمان است یعنی ملائکه ، و از زمین اهل زمین های حیوانات و جن و شیاطین ، و از کوه اهل کوه یعنی وحوش و طیور.