کتاب حاجی صمدخان شجاع الدوله و رژیم مشروطه

Haji Samad Khan Shojdin
کد کتاب : 117108
شابک : 978-9646376533
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 420
سال انتشار شمسی : 1380
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب حاجی صمدخان شجاع الدوله و رژیم مشروطه اثر مسعود غلامیه

شرح حال و اقدامات و چهره واقعی "حاجی صمدخان شجاع‌الدوله مراغه‌ای"، مهم‌ترین حوادث تاریخ مشروطه در آذربایجان و تاثیر آن در مراغه، نقش چهره‌های سیاسی، نظامی، فکری مراغه و اقدامات مردم مراغه در انقلاب مشروطه و رویدادهای آذربایجان موضوع اصلی تحقیق حاضر است. شجاع‌الدوله در دوره سلطنت ناصرالدین شاه از سال 1305 تا 1309 ه‌.ق رئیس دسته سوار مقدم برای امور مربوط به "قرا سورانی "بود. از محرم سال 1330 تا اواسط همین سال از طرف روس‌ها حاکم آذربایجان شد و طی این مدت تعداد زیادی از آزادیخواهان را اعدام کرد و مدتی را به روسیه رفت و آن جا مقیم شد. در سال 1333 ه‌.ق در ایام جنگ جهانی اول دوباره وارد آذربایجان شد و به مراغه رفت و دو فوج "شقاقی "و "مراغه " را احضار نمود و با حمایت روس‌ها، با عثمانی‌ها و کردها وارد نبرد شد، اما از کردها شکست خورد و متواری شد و سرانجام در سال 1336 در روسیه درگذشت.

پاره‌ای از مطالب و سرفصل‌های کتاب عبارت‌اند از :حاجی صمدخان حاکم مراغه، سهم مراغه‌ای‌ها در بیداری مردم، مردم مراغه و مشروطیت، نمایندگان آذربایجان و مراغه، افتتاح اولین مدرسه به سبک جدید در مراغه، برخی پیشامدهای مراغه، تجاوز قشون عثمانی به خاک ایران، علت شکست و فرار حاجی صمدخان از مقابل کردها چه بود؟، مشروطه مشروع، حرکت مجاهدین تبریز به سوی مراغه، شجاع‌الدوله و مشروطه‌خواهان مراغه، تلگراف صمدخان راجع به اوضاع اهر، اخبار مراغه در سال 1328، ارتباط حاجی شجاع‌الدوله با جاسوس محمدعلی شاه، جنگ‌های صمدخان و تبریزیان، اتحاد و دوستی صمدخان با روس‌ها، حاجی صمدخان و ثقه‌الاسلام، فجایع صمدخان در تبریز، تلاش صمدخان برای باز گرداندن محمدعلی شاه، جنگ جهانی اول و خروج حاجی صمدخان از ایران، آخرین جنگ شجاع‌الدوله، وصیت‌نامه شجاع‌الدوله، و حاجی صمدخان و روزنامه‌ها.

کتاب با عکس‌هایی از شجاع‌الدوله و عده زیادی از چهره‌های سیاسی مشروطه آذربایجان و ایران آن عصر همراه شده و با فهرست اعلام و فهرست ماخذ پایان یافته است .

کتاب حاجی صمدخان شجاع الدوله و رژیم مشروطه

مسعود غلامیه
مسعود غلاميه، در سال 1346ش. در شهر مراغه چشم به جهان گشود. دوران ابتدائی ومتوسطه را درمدارس دولتی زادگاهش به پایان رساند. درسال 1364 در رشته علوم اجتماعی به تحصیلات عالیه خود ادامه داد. با اتمام تحصیلات به خدمت آموزش وپرورش درآمده به كار تعلیم نوباوگان شهر و دیار خود پرداخت.وی بیش از بیست سال است که به امر پژوهش، نگارش، و احیا متون و نسخ می‌پردازد این پیشینه‌ی علمی و پژوهشی در نهایت موجب گشت ایشان به عنوان دانشجوی دکترای تاریخ علم(احیا متون و نسخ طب سنتی)از آکادمی ملی تاریخ علم و کا...
دسته بندی های کتاب حاجی صمدخان شجاع الدوله و رژیم مشروطه