کتاب شمشیر و جغرافیا

Persian poetry
کد کتاب : 117611
شابک : 978-6005957723
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 168
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب شمشیر و جغرافیا اثر محمدکاظم کاظمی

این کتاب، مجموعۀ شعرهای محمدکاظم کاظمی در دو دهۀ هفتاد و هشتاد است. در اینجا پنجاه شعر از این شاعر را می‌خوانیم که بیشتر در قالب‌های غزل و مثنوی است و در مواردی قصیده و رباعی. سراینده در مقدمۀ کتاب، دربارۀ آن می‌گوید:‌ «این دومین کتاب مستقل از سروده‌هایم است، یعنی شعرهایی که در این بیست سال و پس از اولین کتاب شعرم «پیاده آمده بودم…» نوشته‌ام… در کتاب حاضر دست به انتخاب نزدم و تقریبا همه سروده‌های این بیست سال را آوردم، با همه فراز و فرودی نسبی که در آن‌ها هست، مگر دو سه شعر خاص که به دلایلی از انتشارشان درگذشته‌ام و نیز بعضی اخوانیه‌ها و طنزها که اگر تعدادشان به حد نصاب برسد، شاید در دفتری یا دفترچه‌ای دیگر گرد آید. بسیاری از سروده‌هایم با مسائل دو دهۀ اخیر کشور ما افغانستان پیوند دارد و در پاره‌ای از آن‌ها به اشخاص، وقایع و یا جریان‌های سیاسی اشارت‌هایی شده است. بازنمودن این پیوندها و اشارات، و روشن داشتن انگیزه یا بسترۀ محتوایی سرایش این شعرها ضروری می‌نمود تا برای رفع ابهام از بعضی سروده‌ها سودمند باشد یا پژوهشگران و منتقدان را به کار آید.»
از شعرهای منتشر شده در این کتاب می‌توان «کفران»، «قصۀ سنگ و خشت»، «بازی»، «شطرنج»، «چوب و شیشه» و «شمشیر و جغرافیا» را نام برد که نام کتاب نیز از این شعر گرفته شده است.

کتاب شمشیر و جغرافیا

محمدکاظم کاظمی
محمدکاظم کاظمی (زادهٔ ۱۳۴۶، هرات) شاعر و نویسنده افغان است. کاظمی عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. وی در سال ۱۳۹۵ به عنوان دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر انتخاب شد. او برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش فارسی‌زبانان بود.محمدکاظم کاظمی در سال ۱۳۵۴ به کابل کوچ کرد و تا سال آخر دبیرستان در کابل درس خواند. در سال ۱۳۶۳ به ایران آمد و پس از اتمام دوره دبیرستان، کارشناسی خود را رشتهٔ مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد گرفت. از سال ۱۳۶۵ به ...
دسته بندی های کتاب شمشیر و جغرافیا