کتاب گزینه اشعارگزینه اشعار فریدون مشیری

Selection Poems
ریشه در خاک
کد کتاب : 12029
شابک : 978-9641911470
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 548
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 19
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب گزینه اشعارگزینه اشعار فریدون مشیری اثر فریدون مشیری

"گزینه اشعار فریدون مشیری" با عنوان "ریشه در خاک" مجموعه ای دلنشین از شاعر محبوب کشورمان "فریدون مشیری" است که اشعاری بس هنرمندانه و با مفاهیم والا را در خود جای داده است. این مجموعه ی غنی که در بیش از پانصد صفحه به همت نشر مروارید به انتشار رسیده، گزیده ای از اشعار سابقا چاپ شده ی وی به همراه تعدادی از شعرهای جدیدترش می باشد. اشعار "فریدون مشیری" سهل و روان اند و او برای بیان پیچیده ترین احساسات از ساده ترین ساختارها استفاده نموده است؛ این سادگی کلام خواننده را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب می شود که بتواند به راحتی "فریدون مشیری" و شعرش را بفهمد. این قابلیتی ستودنی برای شاعری در ابعاد "فریدون مشیری"محسوب می شود که مفاهیمی چنین شکوهمند و سترگ را این چنین دلنشین و قابل درک ارائه می دهد.
"فریدون مشیری" یکی از ماهرترین شعرا در زمینه ی برانگیختن احساسات عاشقانه است و کمتر کسی است که اشعار وی را بخواند و با عاشق یا معشوقی که وی در شعر به تصویر کشیده، همذات پنداری نکند. به عبارتی می توان گفت قلم "فریدون مشیری"، سلاح عاشقان بی زبان است؛ آنانی که به دنبال کلامی ساده و صمیمی برای ابراز به معشوق می گردند، اگر واژه ای برای این کار نداشته باشند، هرگز دست خالی از باغچه ی شعرهای "فریدون مشیری" برنمی گردند. البته این مجموعه با عنوان "گزینه اشعار فریدون مشیری" از نشر مروارید، تنها اختصاص به اشعار عاشقانه ی وی ندارد. مضمون شعرهای "فریدون مشیری" طیف گسترده ای از موضوعات نظیر انسان دوستی، زیبایی های حیات، ستایش آزادی و آزادگی، ارزش صلح و تیرگی های دشمنی و جنگ را شامل می شود.

کتاب گزینه اشعارگزینه اشعار فریدون مشیری

فریدون مشیری
فریدون مشیری در تاریخ سی ام شهریور ماه 1305 در شهر تهران و خیابان ایران متولد شد. از آن جایی که جد پدری فریدون، به خاطر یک ماموریت اداری به شهر همدان مهاجرت کرده بود، پدرش ابراهیم مشیری افشار در سال 1275 هجری شمسی در شهر همدان به دنیا آمد اما در دوران جوانی اش به تهران آمد و در سال 1298 بود که در وزارت پست مشغول به کار شد. مادرش نیز اعظم السلطنه نام داشت ولی به او لقب خورشید را داده بودند. مادر فریدون بسیار به شعر و ادبیات علاقه داشته و حتی گاهی شعر می سروده است.فریدون از همان سال ها به دنیای...
دسته بندی های کتاب گزینه اشعارگزینه اشعار فریدون مشیری
قسمت هایی از کتاب گزینه اشعارگزینه اشعار فریدون مشیری (لذت متن)
تو از این دشت خشک تشنه روزی کوچ خواهی کرد/ و اشک من ترا بدرود خواهد گفت/ نگاهت تلخ و افسرده است/ دلت را خار خار ناامیدی سخت آزرده است/ غم این نابسامانی همه توش و توانت را ز تن برده است.؛/ تو با خون و عرق این جنگل پژمرده را رنگ و رمق دادی/ تو با دست تهی با آن همه طوفان بنیان کن درافتادی/ تو را کوچیدن از این خاک، دل برکندن از جان است/ تو را با برگ برگ این چمن پیوند پنهان است/ تو را این ابر ظلمت گستر بیرحم بی باران/ تو را این خشکسالیهای پی در پی/ تو را از نیمه ره بر گشتن یاران/ تو را تزویر غمخواران ز پا افکند/ تو را هنگامه ی شوم شغالان/ بانگ بی تعطیل زاغان/ در ستوه آورد/ تو با پیشانی پاک نجیب خویش/ که از آن سوی گندمزار/ طلوع با شکوهش خوشتر از صد تاج خورشید است/ تو با آن گونه های سوخته از آفتاب دشت/ تو با آن چهره افروخته از آتش غیرت/ که در چشمان من والاتر از صد جام جمشید است/ تو با چشمان غمباری/ که روزی چشمه ی جوشان شادی بود/ و اینک حسرت و افسوس بر آن، سایه افکنده ست/ خواهی رفت/ و اشک من ترا بدرود خواهد گفت/ من اینجا ریشه در خاکم/ من اینجا عاشق این خاک، اگر آلوده یا پاکم/ من اینجا تا نفس باقیست میمانم/ من از اینجا چه میخواهم، نمیدانم؟!؛/ امید روشنائی گرچه در این تیرگیها نیست/ من اینجا باز در این دشت خشک تشنه میرانم/ من اینجا روزی آخر از دل این خاک با دست تهی/ گل برمیافشانم/ من اینجا روزی آخر از ستیغ کوه چون خورشید/ سرود فتح میخوانم/ و میدانم/ تو روزی باز خواهی گشت.