کتاب این کیمیای هستی

kimia
کد کتاب : 12067
شابک : 9789645592439
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 416
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

این کیمیای هستی (۳ جلدی)
kimia
کد کتاب : 12070
شابک : 978-2000654995
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 1280
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : زرکوب
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت
تعداد جلد : 3

معرفی کتاب این کیمیای هستی اثر محمدرضا شفیعی کدکنی

"این کیمیای هستی" اثری است از استاد فرهیخته، "محمدرضا شفیعی کدکنی" که "مجموعه مقاله ها و یادداشت ها درباره حافظ" را در برمی گیرد. آثار فاخر ادبیات فارسی از نام های بزرگی نظیر سعدی، حافظ و مولانا، همواره مورد توجه علاقمندان به شعر و ادب بوده اند اما یکی از مشکلاتی که در راه برقراری ارتباط با این آثار پیش روی خوانندگان قرار دارد، فواصل زبانی و فرهنگی ایجاد شده از قرون گذشته تا به امروز است. این مساله سبب شده تا بسیاری از خوانندگان، آن طور که باید، نتوانند با آثار ارزشمندی که همچون ستاره های راهنما، در آسمان ادب پارسی می درخشند، آشنا بشوند. اما فرهیختگان و فرزانگان کشور دست روی دست نگذاشته اند و تلاش کرده اند تا در طول حیات ادبی خود، پلی میان مخاطبین امروزی شعر و ادب با بزرگان آن از سال های دور بنا کنند.
کتاب "این کیمیای هستی" یکی از این مسیرهای پیوند دهنده ی استوار است که به دستان کوشای استاد "محمدرضا شفیعی کدکنی" بنا شده و مخاطبان را در شناخت هرچه بهتر و بیشتر لسان الغیب، "خواجه شمس الدین محمد شیرازی" متخلص به "حافظ" یاری می نماید. این اثر که در سه جلد تهیه و تدوین شده، با در برداشتن "مجموعه مقاله ها و یادداشت ها درباره حافظ" گزینه ی مناسبی برای آشنایی با حکمت و کلام وی می باشد. در کتاب "این کیمیای هستی"، مقالات مربوط به زیبایی شناسی و جهان شعری حافظ مطرح شده و حاوی نکته ها و یادداشت هایی پیرامون واژگان و عبارت ها و ابیات لسان الغیب می باشد. این اثر همچنین شامل درس گفتارهای استاد "محمدرضا شفیعی کدکنی" در دانشگاه تهران است که از کلاس های ایشان ضبط شده و اکنون به صورت مدون در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

کتاب این کیمیای هستی


ویژگی های کتاب این کیمیای هستی

مجموعه مقاله ها و یادداشت ها درباره حافظ

محمدرضا شفیعی کدکنی
محمدرضا شفیعی کدکنی در نوزدهم مهرماه ۱۳۱۸ در کدکن ( نیشابور ) در خراسان[۱]شفیعی کدکنی سرودن شعر را از جوانی به شیوهٔ قدمایی آغاز کرد و پس از چندی به سبک نو مشهور به نیما یوشیج روی آورد. با انتشار دفتر شعر در کوچه باغ های نشابور نام آور شد. آثار شفیعی را می توان به سه گروه انتقادی و نظری و مجموعه اشعار خود وی تقسیم کرد. آثار انتقادی این نویسنده، شامل تصحیح آثار کلاسیک فارسی و نگارش مقالاتی در حوزه نظریه ادبی می شود، که بخشی از آن ها در زیر آورده شده اند. در میان آثار نظری شفیعی کدکنی کتاب موسی...
قسمت هایی از کتاب این کیمیای هستی (لذت متن)
با اطمینان می توان گفت که هیچ ملتی، شاعری از نوع حافظ ندارد. فردوسی بیش و کم نظایری در جهان دارد و سعدی نیز. حتی جلال الدین مولوی هم. ولی حافظ ما در فرهنگ بشری بی مانند است؛ شاعری که شعر فارسی او را زاهدان و عارفان در قنوت نماز به جای ادعیه و آیات عربی بخوانند و در عین حال زندیقان هر دوره ای شعر او را آینه ی اندیشه های خود بدانند و از نظر «پیر خطاپوش» حافظ که بر قلم صنع چنان اعتراض خطرناکی کرده است شادمان باشند و در زندگی روزانه، مردم ما، دیوانش را در کنار قرآن مجید، سر سفره عقد و هفت سین سال نو قرار دهند و با آن فال بگیرند و استخاره کنند، چنین شاعری در جغرافیای کره ی زمین و در تاریخ بشریت منحصربه فرد است و همانند ندارد.

«سعادت» واژه ای عاطفی است که به زبان علم قابل توضیح نیست. ممکن است کسی یا کسانی ما را در برابر مفهوم این واژه «اقناع» کنند، اما هرگز نخواهند توانست چیزی را برای ما «اثبات» کنند. اگر عبارتی و اندیشه ای در پیرامون «معنای زندگی» بر ما عرضه شود و ما از آن «لذت» ببریم، این به معنی آن نیست که «حقیقت» زندگی و «معنای» آن را دریافته ایم. تنها چیزی که درباره ی آن می توان گفت این است که آن عبارت در آن لحظه ما را «اقناع» کرده است و هر لحظه امکان آن هست که عبارتی دیگر، حتی در جهت خلاف آن را بشنویم و اقناع شویم. اینجا قلمرو «نفی» و «اثبات» منطقی نیست. اینجا قلمرو «اقناع» است. … قرار نبود که این یادداشت بسیار کوتاه وارد چنین میدان پهناوری شود، میدانی که تاریخ بشریت در برابر آن دستاورد روشنی ندارد. غرض این بود که ببینیم حافظ به معنای زندگی چگونه نظر کرده است و در یک کلام، چه فهمی از حیات داشته است. نخستین بیتی که درین چشم انداز از حافظ نظر مرا به خود جلب کرد، این بیت حیرت آور و درخشان اوست که: عاشق شو، ار نه روزی کار جهان سرآید ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی درست است که او تفسیری و تعریفی از ماهیت حیات ارائه نداده است ولی هدف زندگی را عاشقی دیده است. … نباید کوتاه بینانه عشق را در مطالبات جنسی محدود کنیم. عشق عالی ترین واژه ای است که تمام کمالات روحی بشری را زیر چتر خود می تواند جای دهد.