کتاب اصول مهندسی مایکروویو و آنتن

Principles of microwave engineering
کد کتاب : 123296
شابک : 978-6007724002
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 344
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب اصول مهندسی مایکروویو و آنتن اثر غلامرضا مرادی

در نیم ­قرن اخیر، مهندسی مایکروویو و آنتن به علت پیشرفت­ فنآوری مخابرات و نیاز روزافزون به سرعت انتقال و پهنای باند بالا، توسعه شگرفی یافته ­است و تنوع کاربردها، سبب گسترش روزافزون این شاخه از علوم مهندسی شده است. دنیای سیستمهای رادیویی و مایکروویوی، به طور معمول حوزه فرکانسی از چند صد کیلوهرتز تا حدود چند صد گیگاهرتز را در بر می­گیرد. با مروری بر تاریخ تحول سیستمهای رادیویی، می­توان پیش­بینی نمود که فنآوری مخابرات فرکانس بالا در قرن 21 با روندی سریع­تر از قبل به رشد خود و تاثیرگذاری بر زندگی بشر ادامه دهد. در این راستا، آشنایی با مبانی مایکروویو و آنتن، برای مهندسان و دست­ اندرکاران سیستمهای رادیوئی امری ضروری به نظر می­رسد.
وزارت علوم و تحقیقات و فنآوری، اخیرا در بازنگری دروس مهندسی برق، تغییرات قابل ملاحظه­ای در درس مایکروویو و آنتن داده است که کتاب حاضر تحت عنوان مهندسی مایکروویو و آنتن با توجه به این بازنگری­ها جهت رفع نیاز دانشجویان مهندسی برق و به عنوان کتاب درسی تدوین شده است. برای بهره­برداری مناسب از این کتاب، آشنایی با مبانی خطوط انتقال مخابراتی و اصول میدانها و امواج الکترومغناطیسی ضروری است.
فصل اول این کتاب، موجبرهای مستطیلی و استوانه­ای را مورد مطالعه قرار می­دهد. روشهای نوین و ساده­ای جهت درک انتشار موج در موجبرها، در این فصل معرفی می­شود.
برای مطالعه مدارات فرکانس بالا، ضرایبی موسوم به پارامترهای پراکندگی بکار می­روند. روش استخراج این کمیت، مفاهیم مربوطه و قضایای حاکم بر این پارامترها در فصل دوم معرفی می­شود.
اتصال تی و هایبرید به عنوان دو قطعه پرکاربرد فرکانس بالا، در فصل سوم بحث می­شود. تشدید­کننده­های مایکروویو و تنظیم­کنندهای امپدانس که از قطعات پرکاربرد مایکروویو هستند در فصل چهارم مورد مطالعه قرار می­گیرند.
فصل پنجم، به تبدیل و تطبیق امپدانسی می­پردازد. روشهایی چون استفاده از مبدل­های دوجمله­ای و چبی­شف در این فصل بررسی شده ­اند.
تزویج­ کننده­ های جهت­دار که جهت نمونه­ برداری یا تقسیم توان بکار می­روند در فصل ششم بررسی می­شوند.
فصل هفتم، بعد از معرفی بردار پتانسیل مغناطیسی، مبانی تشعشع و آنتن را معرفی می­نماید. سپس مساله آنتن دوقطبی کوچک به عنوان عنصری که نقش پایه­ای در مفاهیم پیشرفته­ ی آنتن برعهده دارد مورد بحث قرار می­گیرد. در ادامه این فصل، آنتن­ های سیمی و مشخصات و محاسبات مربوط به آن، مورد مطالعه قرار می­گیرد.
فصل هشتم، مبانی آرایه آنتن را معرفی می­کند و به معرفی آرایه ­های رایج می­پردازد. ابتدا اصول رشته آنتن با معرفی آرایه­ ی دو عنصری بحث می­شود و سپس اصول آرایه­ ی چند عنصری مطالعه می‌شود.
فصل آخر کتاب، آنتن متناوب لگاریتمی را معرفی می­کند که جزو مجموعه آنتن­ های باند وسیع محسوب می­شود.

کتاب اصول مهندسی مایکروویو و آنتن

دسته بندی های کتاب اصول مهندسی مایکروویو و آنتن