کتاب فیلم فارسی چیست؟

What is Persian film?
کد کتاب : 125061
شابک : 978-6004563444
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 366
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب فیلم فارسی چیست؟ اثر حسین معززی نیا

فیلم‌فارسی واژه‌ای جاافتاده در نقد فیلم‌های ایرانی است که هنوز هم بسیاری از منتقدان هنگام صحبت و نقد فیلم‌های سینمای ایران از آن استفاده می‌کند. این واژه را نخستین بار امیرهوشنگ کاووسی یکی از منتقدان تحصیل‌کرده و بادانش سینما ساخت و در نقدهایش از آن استفاده کرد. این اصطلاح برای اشاره به تولیدات انبوه سینمای قبل از انقلاب به کار می‌رفت اما در طی دهه‌ها و تا به امروز نیز این واژه در نقد فیلم‌های ایرانی کاربرد دارد. حسین معززی‌نیا، که خود از منتقدان سینماست و کتاب‌هایی هم درباره‌ی سینمای ایران و برخی کارگردان‌های ایرانی نوشته، سعی کرده از جوانب مختلف به پاسخ این پرسش برسد که فیلم‌فارسی چیست؟ او بر این عقیده است که «فیلم‌فارسی مقوله‌ی مهمی است و همواره می‌تواند توضیح‌دهندۀ بسیاری از مشکلات و روشن‌کننده‌ی راه‌های مقابله با خطاها و بی‌خردی‌های مرسوم در سینمای ایران باشد.»
نویسنده‌ی کتاب فیلم‌فارسی چیست؟ سعی کرده است از خلال گفتگو با برخی از مشهورترین بازیگران فیلم‌های فارسی و عوامل این سینما در دهه‌ی پنجاه، نقدهای منتقدان و میزگرد به واکاوی مقوله‌ی فیلم‌فارسی بپردازد. بخش اول کتاب شامل گفتگوهایی با بازیگرانی همچون محمدعلی فردین، ناصر ملک‌مطیعی، رضا بیک ‌ایمان‌وردی و... است. در این بخش همچنین گفتگوهایی با کارگردان‌هایی مثل سیامک یاسمی، مهدی فخیم‌زاده و علی‌رضا داوود‌نژاد نیز وجود دارد.
در بخش دوم کتاب دوازده نقد از منتقدان سینمای ایران چاپ شده است. «بحث فیلم‌فارسی و هنر توده‌ای» از روبرت صافاریان، «منتقدان دهه‌های سی و چهل، مبارزه با پدیده‌ای به نام فیلم‌فارسی» از محمد عبدی و «فیلم‌فارسی چیست» از حسین معززی‌نیا عناوین برخی از نقدهای این بخش از کتاب هستند.
بخش سوم کتاب هم شامل دو میزگرد است. «جذابیت در سینما» و «مخاطب سینما» عناوین این دو میزگرد هستند که با حضور امید روحانی، عبدالله اسفندیاری، بهروز افخمی، سیف‌الله داد و مهرزاد مینویی برگزار شده است.
نویسندۀ کتاب فیلم‌فارسی چیست؟ با اذعان به این نکته که این کتاب اثری کامل و جامع درباره‌ی فیلم‌فارسی با همه‌ی دامنه‌ها و تاثیراتش نیست، می‌نویسد: «مباحث تئوریک سینمای ما هیچ‌گاه به شکل منطقی و مداوم مطرح نشده و گاه چنان تشتتی در اظهارنظرها دیده می‌شود که حیرت‌انگیز است. کتاب حاضر نیز از این پراکندگی برکنار نمانده و بخشی از نوشته‌ها و گفته‌هایی که خواهید خواند، در تعارض با یکدیگر شکل گرفته‌اند.»
علاقمندان به سینمای ایران از خلال گفتگوها، نقدها و میزگردهای کتاب فیلم‌فارسی چیست؟می‌توانند ضمن مرور تاریخ سینمای ایران، با مشکلات و چالش‌های این سینما در دوره‌های مختلف هم آشنا بشوند.

کتاب فیلم فارسی چیست؟

حسین معززی نیا
حسین معززی نیا، از منتقدان جدی و صاحب فکر سینما و داماد شهید سید مرتضی آوینی است. این منتقد و مدرس سینما، سینمایی نویس مؤلف، و مستندساز صاحب سبک، به سال 1352 در تهران متولد شده و فعالیت جدی مطبوعاتی اش را به عنوان نویسنده، خبرنگار و گزارشگر در ماهنامه سوره، به سردبیری سیدمرتضی آوینی آغاز کرده است. همکاری در مقام دبیر سرویس سینمایی با مجلات سروش، نقد سینما، مشرق و مهر را در کارنامه دارد و کتاب های «درباره ابراهیم حاتمی کیا»، «فیلمفارسی چیست»، و «سینما و افق های آی...
قسمت هایی از کتاب فیلم فارسی چیست؟ (لذت متن)
سال ‏هاست که در نقدها و مقالات مربوط به سینمای ایران دائما از کلمه ‏ای استفاده می ‏شود که در اغلب موارد مخاطب سخن را در برابر مفهومی چندگانه، متناقض و تا حدودی مبهم قرار می ‏دهد. کلمه ی ترکیبی «فیلمفارسی» در دهه ‏های پیشین توسط یکی از اولین منتقدان ایرانی وارد ادبیات سینمایی ما شده و تا امروز بیش از هر کلمه و تعبیر دیگری، در مقالات و اظهار نظرهای شفاهی اغلب صاحب‏ نظران سینمای ایران به کار گرفته شده است، اما مفهوم این کلمه و مصادیقش از وضوح کامل برخوردار نیستند و در بسیاری از موارد معانی کاملا متفاوتی را به ذهن متبادر می‏ کنند. کتاب حاضر می ‏تواند آغازگر طرح مباحثی از این دست در سینمای ما محسوب شود. مبحث فیلمفارسی از هر جنبه که مورد ارزیابی واقع شود مقوله ی مهمی است و همواره می‏ تواند توضیح ‏دهنده ی بسیاری از مشکلات و روشن ‏کننده ی راه ‏های مقابله با خطاها و بی ‏خردی ‏های مرسوم در سینمای ایران باشد.