کتاب بشریت و حاکمیت ها

Humanite et souverainetes
کد کتاب : 12691
مترجم :
شابک : 9782000465720
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 504
سال انتشار شمسی : 1382
سال انتشار میلادی : 1995
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

سیری در حقوق بین الملل

معرفی کتاب بشریت و حاکمیت ها اثر مونیک شمیلیه ژانرو

حقوق بشر از بارزترین مسائل معاصر به شمار می رود و توانسته است مفهوم سنتی حاکمیت را دگرگون کند تا به تحولاتی که انسان در عرصه ی زندگی در جهان شاهد آن می باشد، پاسخ دهد و مفهوم نسبی از حاکمیت را به اثبات برساند. علی رغم تأکید بند یک ماده 2 منشور ملل متحد بر تساوی حاکمیت دولت ها، ولی به علت تغییر و تحولات جهان نوین و تمرکز آن بر حقوق بشر، حاکمیت دولت ها بعد از جنگ جهانی دوم دستخوش تغییر شده است، حاکمیت دیگر آن فضای بسته گذشته نیست و به عنوان قدرت مطلقه هر دولتی به شمار نمی آید.

کتاب بشریت و حاکمیت ها

دسته بندی های کتاب بشریت و حاکمیت ها
قسمت هایی از کتاب بشریت و حاکمیت ها (لذت متن)
آیا هنوز بدتر از این در انتظار ماست؟ آیا کل جوامع بشری در مارپیچی از سیر نزولی گیر کرده است که پایانی بر آن متصور نیست و کسی نمی تواند آن را متوقف کند؟ حقیقت این است که تجزیه و تحلیل آن چه هست، پیش بینی آن چه خواهد بود، اعلام آن چه باید باشد انسان را سخت نسبت به سرنوشت جامعه جهانی دچار نا امیدی می کند. اگر این یا آن عمل مجدانه ظاهرا اجازه می دهد برای مشکل کم و بیش محدودی راه حل مثبتی پیدا شود، برعکس یک نظام جهانی برخوردار از چنان هماهنگی و تعادلی که بتواند بی آن که مسئله ای را به نحو خطرناکی بی جواب بگذارد به رفع مشکلات زمان ما بپردازد فعلا وجود ندارد.

بی تردید، «نظام» جهانی قائم به نفس خود وجود ندارد. البته، این جهان از ساختارهای عمیقا متفاوتی تشکیل شده است که یا از لحاظ جغرافیایی مستقل اند و یا در فضای واحدی با هم جمع شده اند، اما روابط میان این ساختارها همیشه بر پایه منطقی یکسان استوار است که می توان آن را منطق سلطه نامید که کارایی آن اجازه می دهد وجود «نظام» احراز شود.