کتاب مصدق ۱۲۹۹

Mossadegh 1299
روایتی تاریخی از والی گری محمد مصدق در ایالت فارس
کد کتاب : 127347
شابک : 978-622-06-0565-2
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 392
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب مصدق ۱۲۹۹ اثر شیرین کریمی

کتاب «مصدق 1299»، اثری تاریخی و روایی به قلم شیرین کریمی است که به دوران حضور محمد مصدق در استان فارس از مهر 1299 تا اوایل فروردین 1300 شمسی می‌پردازد. این کتاب با رویکردی متفاوت از تاریخ‌نگاری‌های متعارف و دانشگاهی نگاشته‌شده و به شیوه‌ی روایی و داستان‌گونه به بازسازی آن دوره‌ی تاریخی پرداخته است. نکته منحصربه‌فرد این اثر، تکیه‌ی صرف آن بر اسناد، کتاب‌ها، مقالات، روزنامه‌ها، فیلم‌ها، عکس‌ها و سایر منابع معتبر تاریخی است. این کتاب در دو فصل نگاشته‌شده که مکتوبات، تلگراف و اسناد مربوط به مصدق در قالب پیوست به آن افزوده شده است.
بنابر گفته‌ی کریمی، هیچ بخشی از این روایت برآمده از تخیل و حدس و گمان نیست. هدف اصلی نویسنده از نگارش این کتاب، نشان‌دادن واقعیت اجتماعی و سیاسی آن روزگار و همراهی با محمد مصدق در این دوره‌ی زمانی خاص بوده است. به همین منظور، افراد و چهره‌های تاثیرگذار آن دوران مانند عبدالحسین میرزا فرمانفرما، احمدشاه قاجار، مشیرالدوله پیرنیا، نصرت‌السلطنه و دیگران نیز در این روایت حضور پررنگی دارند. نویسنده تلاش کرده با در نظر گرفتن ابعاد مختلف از جمله تاریخ اجتماعی، تاریخ سیاسی، روابط میان اشخاص و درهم تنیدگی وقایع بین‌المللی و داخلی، روایتی جامع و همه‌جانبه از این بازه‌ی زمانی در حضور مصدق در فارس ارائه دهد. بخش پایانی کتاب نیز به ادامه‌ی سرگذشت سیاسی مصدق پس از ترک فارس از جمله نخست‌وزیری، نهضت ملی‌شدن نفت، کودتای 28 مرداد 32 و دوران حصر او می‌پردازد.
در مجموع، «مصدق 1299» یک روایت تاریخی منحصربه‌فرد است که با رویکردی متفاوت و با تکیه‌بر منابع قوی و معتبر، به بازسازی دوره‌ای حساس و کم‌کاویده از زندگی محمد مصدق پرداخته است. این کتاب دریچه‌ی تازه به زندگانی و فعالیت‌های کمتر شناخته‌شده مصدق باز می‌کند.

کتاب مصدق ۱۲۹۹

شیرین کریمی
شیرین کریمی متولد سال 1362 در استان فارس است. او دارای مدرک کارشناسی‌ارشد در رشتۀ جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران است. کریمی در سال 1396 با همکاری حمیدرضا جلائی پور، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، کتاب جوانی در سیاست فقط یک کلمه است (نشر کویر) را منتشر کرد. دیگر اثر او کتاب پنجاه سال بعد سووشون: نقدی بر واقع‌گرایی رمان سووشون (نشر نگاه معاصر) است. از میان ترجمه‌های می‌توان به خواستنِ ناممکن اثر جودیت باتلر (نشر خرد سرخ) اشاره کرد. او همچنین با همکاری س...