کتاب تاریخ ایران

Iran History
قبل از اسلام/بعد از اسلام
کد کتاب : 13278
شابک : 9786005084320
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 920
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ ایران اثر حسن پیرنیا

"تاریخ ایران" کتابی است از "حسن پیرنیا" و "عباس اقبال آشتیانی" که در آن تاریخ را در دوره های قبل و بعد از اسلام مورد بررسی قرار می دهد. بخش نخست کتاب با عنوان تاریخ قبل از اسلام، به قلم "حسن پیرنیا" ملقب به "مشیرالدوله"، یکی از برجسته ترین رجال دوران مشروطه به نگارش درآمده و حاصل سال هایی است که وی با کناره گیری از سیاست در زمان پادشاهی رضاشاه، گوشه نشین شد و از فرصت زمانی به وجود آمده، برای خلق اثری پیرامون تاریخ سرزمینش بهره گرفت. بخش دوم کتاب "تاریخ ایران" که به تاریخ بعد از اسلام اختصاص یافته نیز از قلم استاد "عباس اقبال آشتیانی"، از شاگردان خلف استاد فروغی برآمده و مجموع این دو قسمت، اثری جامع را پیش روی مخاطب قرار می دهد که با خواندن آن، با بخش عظیمی از تاریخ این مرز و بوم آشنا می شود.
استاد "حسن پیرنیا" با نثر دلسپند و جذاب خود، از چنان رویه ی منحصر به فردی برخوردار است که می توان گفت شیوه ی وصف جزییات تاریخی او جز کمیاب ترین روش های ارائه ی تاریخ است. وی تاریخ را به دور از هر گونه اطناب و اغراق توصیف می کند و بر خلاف بسیاری از مورخان که به زیاده گویی و بزرگنمایی وقایع می پردازند، تلاش می کند تا تنها واقعیت امور را در بستر رخدادهای مهم زمان عرضه نماید. کتاب "تاریخ ایران" علاوه بر تاریخ سیاسی، حاوی اطلاعاتی درباره ی شکل جغرافیایی فلات ایران، نژاد اقوام ساکن و مهاجر به آن، خلقیات، طبقات و شیوه ی حکمرانی نیز می باشد و به سبب شهرت والای نویسندگان اثر، از جمله معتبرترین و مورد استنادترین کتب تاریخی به جا مانده است.

کتاب تاریخ ایران

قسمت هایی از کتاب تاریخ ایران (لذت متن)
درباره ی کوروش مورخین معتقدند که شاهی بوده با عزم و حزم و عاقل و رئوف. کاری که شروع می کرد، تا آخرش می رفت و هیچ کاری را ناقص نمی گذاشت. در موارد مشکل به عقل بیش از قوه متوسل می شد و بر خلاف پادشاهان آسور و بابل و غیره، با مردم مغلوب رئوف و مهربان بود. به پادشاهان مغلوب به اندازه ای مهربانی می کرد که آنها دوست صمیمی کوروش شده، در مواقع مشکل به او یاری می نمودند. با مذهب و معتقدات ملل کاری نداشت، بلکه آداب مذهبی آنها را محترم می داشت.

آریان ها وقتی به ایران آمدند به طوایف و اقوامی تقسیم شده بودند. هر کدام از این طوایف و اقوام جاهایی را از فلات ایران اشغال کرده، به طرز ملوک الطوایفی زندگانی نمودند. مهم ترین این اقوام یا مردمان به ترتیب تاریخی سه قوم بودند مادی ها پارسی ها پارتی ها این سه قوم در ازمنه تاریخی دولت های بزرگ تشکیل نمودند و کارهای مهم کردند. غیر از این ها اقوام دیگری نیز بودند مانند باختری ها در باختر و کرمانی ها در کرمان و ورکانی ها در گرگان و هرخواتی ها در رخج (جنوب افغانستان کنونی) و غیره. ذکر هر کدام از این مردمان در جای خود می آید. از آریان های ایرانی که در حوالی فلات ایران می زیستند باید اسم دو قوم را مخصوصا در نظر داشت. ۱- اریانی ها در ولایات واقعه بین ارس و کورا و دریای خزر ۲- آلان ها یا آس ها در اراضی پشت کوه های قفقاز به طرف شمال