کتاب زادگاه پشه های مالاریا

Mosquito Town
سری کتابهای بهتر بدانیم
کد کتاب : 132818
مترجم :
شابک : 978-6005359046
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 68
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب زادگاه پشه های مالاریا اثر ال جی الکساندر

سازمان جهانی بهداشت، بیماری مالاریا را «سلطان قلمرو بیماری‌ها» نامیده است. مالاریا، عمری پیش از پیدایش بشر دارد و با پدیدارشدن انسان، همراه او شده است.
در تاریخ، رد پای تخریب‌گر و کوبنده‌ی این بیماری را می‌بینیم و تقریبا هیچ نقطه‌ایی از جهان نیست که از این بیماری، مصون بوده باشد. در ایران کهن نیز از آن بسیار زیاد یاد شده و در اوستا و متون مذهبی و پزشکی ایرانیان، نام مالاریا با عنوان «تب نوبه» در صدر مباحث قرار داشته است.
این کتاب از دو بخش تشکیل شده است، بخش اول چرخه‌ی زندگی پشه‌های مالاریا را به‌شکل داستان نقل می‌کند و بخش دوم حاوی یادداشت‌هایی از مترجم درخصوص بیماری مالاریا می‌باشد.

کتاب زادگاه پشه های مالاریا

قسمت هایی از کتاب زادگاه پشه های مالاریا (لذت متن)
تعدادی از پشه‌های جوان از راه رسیدند و کنار او نشستند. زامبرا آنها را شمرد. بچه‌هایش را همیشه صبح‌ها می‌شمرد و به اخبارشان گوش می‌داد. امروز صبح همة‌آنها آرام بودند و خسته به نظر می‌رسیدند. کسی حرفی نمی‌زد. زامبرا پرسید: «بچه‌ها، امروز چه خبر است؟ لاغر به نظر می‌رسید.» همة پشه‌ها با هم فریاد زدند: «مادر، اخبار بدی داریم. نتوانستیم غذا پیدا کنیم.» «اگر همه‌تان با هم صحبت کنید، من قادر به شنیدن حرف‌هایتان نیستم.» او با شاخک‌هایش به یکی از بچه‌ها اشاره کرد و افزود: «حالا میتسی، تو بگو. تو بزرگ هستی و سریع بگو که چه شده.» میتسی، بچه زیبایی نبود. او فقط پنج پا داشت. پای ششمش را در یک نبرد، زمانیکه خیلی کوچک بود، از دست داده بود. ولی همیشه بخاطر غذا، آماده بود که بجنگد.