کتاب مفت خواران

Moft khoran
از دیدگاه کتاب و سنت
کد کتاب : 133988
شابک : 978-9645731488
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 69
سال انتشار شمسی : 1383
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مفت خواران اثر محمد صادقی تهرانی

محمد صادقی تهرانی در کتاب مفت خواران: از دیدگاه کتاب و سنت، سعی بر این داشته تا نیرنگ‌ها و فریب‌های مفت خواران حیله‌گر را به درستی نشان دهد تا شاید دست از اعمال پلید خویش بشویند و راه معرفت و توبه پیش گیرند؛ و دیگران نیز فریب اعمال زشت زیبای جلوه داده شده‌ی آنان را نخورند.

کتاب مفت خواران

محمد صادقی تهرانی
محمّد صادقی اصفهانی، معروف به صادقی تهرانی، (زادهٔ ۱ فروردین ۱۳۰۵ در تهران – درگذشتهٔ ۱ فروردین ۱۳۹۰ در قم) از مراجع تقلید شیعه و مفسران قرآن بود. وی، صاحب تفسیر الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السّنه و مترجم قرآن بود و از ابوالقاسم خویی حکم اجتهاد داشت. وی از جمله حافظین موضوعی قرآن بوده و با توجّه به تألیفات متعدّد تفسیری، از جمله، تفسیر ترتیبی قرآن با عنوان الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنه در سی جلد، به زبان عربی، و همین‌طور، تفسیر موضوعی سی جلدی قرآن، به زبان عربی، همچ...
قسمت هایی از کتاب مفت خواران (لذت متن)
زمین‌خواری یکی از بزرگ‌ترین ظلم‌هایی است که در طول تاریخ به وسیله‌ی گروهی از مفت‌خواران بر بشریت رفته است. به جرأت می‌توان گفت زمین‌خواری مهمترین عامل اختلاف طبقاتی، جمع شدن ظالمانه‌ی ثروت در یک طرف و فقر اکثریت مردم در طرف دیگر است. البته این نکته نیز شایان ذکر است که زمین‌خواری انواع گوناگونی دارد که همه‌ی آن‌ها بلااستثنا حرام است و عقوبت الهی را در پی‌دارد. در این بخش پرسش‌های زیر را برمبنای کتاب و سنت به تفصیل پاسخ خواهیم گفت: اصولا زمین از آن کیست؟ چه کسی حق تصرف در زمین را دارد؟ چه کسی اولویت برخورداری از زمین را دارد؟ آیا در صورتی که کسی زمینی را آباد سازد، ملکیت آن زمین هم از او خواهد بود یا خیر؟ آیا اگر کسی بعد از آبادانی زمین، آن را رها کرد و سبب ویرانه شدن و تخریب آن گردید، باز هم حق تصرف و یا حق اولویت در آن زمین را دارد؟ اساسا مال و یا هر چیز دیگری که نفع بردن از آن در اختیار انسان قرار می‌گیرد بر دو نوع است: 1. مالی که تمام آن بر اثر تلاش و کوشش به دست آمده است. 2. مالی که بخشی از آن به واسطه‌ی تلاش و کوشش آدمی به دست آمده و بخش دیگر آن همگانی است. عقل عاری از خطا نیز حکم می‌کند که هر کس استحقاق ملکیت چیزی را دارد که برای آن تلاش کرده و نه مانند زمین در مثالی که گذشت، چرا که او برای ایجاد آن زمین هرگز تلاشی نکرده و اصولا چنین امکانی هم برای او نبوده است. بنابراین او استحقاق ملکیت زمین را دارا نیست.