کتاب تاریخ قشون قاجاریه

History of Qajar
تاریخ نظامی قاجاریان ، ایران،قرن 13
کد کتاب : 13674
شابک : 978-6009929245
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 228
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ قشون قاجاریه اثر داریوش شهبازی

این کتاب به بررسی قشون(سپاه) ایران پیش از دوران قاجاریه و پس از آن با روی کار آمدن آقا محمدخان قاجار که توانست سپاهی قدرتمند تشکیل دهد می پردازد. هرچند قشون آقامحمدخان قاجار با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی که کشور در آن به سر می برد و به خاطر ضعف و بی لیاقتی پادشاهانی که پس از او روی کارآمدند دوام چندانی نیافت و با مرگ خان رو به اضمحلال و نابودی پیش رفت. نویسنده تاریخ ارتش قاجار را دستور کار خود قرار داده و به بررسی دقیق آن و علل ضعف یا قدرتش در دوران پادشاهان این سلسله می پردازد.

کتاب تاریخ قشون قاجاریه

داریوش شهبازی
داریوش شهبازی تاریخ پژوه ایرانی است. وی از سال ۱۳۶۸ پس از تألیف «زندگی‌نامه میرزا تقی خان امیر کبیر» و «تاریخ سکه» با گردآوری بیش از ۸۵۰ هزار فیش در پی تألیف و تدوین مجموعه‌ای بیست جلدی با نام «تهران نامه» است. مجموعه‌های «برگهایی از تاریخ تهران» و «پرسه در داراخلافه» از آثار وی چاپ و منتشر شده‌است. کتاب دوجلدی «روایاتی از تهران قدیم» از وی در دست چاپ است. حدود دویست مقاله در نشریات گوناگون از او نشر ی...
دسته بندی های کتاب تاریخ قشون قاجاریه
قسمت هایی از کتاب تاریخ قشون قاجاریه (لذت متن)
در دوره محمدشاه هیچ گونه تحولی در امور نظام و قشون ایران رخ نداد. در ابتدای این دوره انتخاب قایم مقام فراهانی به صدراعظمی شانس خوبی بود، برای ایران تا او مانند امیرکبیر در امور نظام، اصلاحاتی پدید آورد، ولی شوربختانه با قتل این مرد بزرگ همه امیدها در این ارتباط از میان رفت و بعد از او نه تنها تحول اصلاحی در قشون ایران به وجود نیامد، بلکه روند انحطاط قشون ایران که پس از معاهده ترکمانچای آغاز شده بود، ادامه یافت و در بستر زمان این نهاد ارزشمند که تضمین کننده استقلال و آزادی کشور بود، مانند یخ قطره قطره آب شد و اندک اندک کوچک و کم اثرتر گردید.