کتاب ژیل دلوز

Gilles Deleuze
کد کتاب : 14144
مترجم :
شابک : 978-9643809201
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 134
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ژیل دلوز اثر ایگور کرتولیکا

کتاب «ژیل دلوز» نوشتۀ ایگور کرتولیکا، مقدمه‌ای جامع از زندگی و آثار یکی از تأثیرگذارترین و مبتکرترین فیلسوفان قرن بیستم، ژیل دلوز فرانسوی است. ساختار این کتاب به گونه‌ای طراحی‌شده است که به خوانندگان درک روشن و قابل فهمی از ایده‌های پیچیدۀ فلسفی دلوز و توسعه و پیشرفت آن‌ها در طول زندگی وی ارائه می‌دهد. کرتولیکا کتاب را با توضیح و شرح زندگی اولیه، تحصیلات و پیشرفت تکوینی دلوز آغاز می‌کند که زمینه را برای ظهور اندیشۀ فلسفی در او فراهم کرده‌اند. او سپس به مجموعه آثار گستردۀ دلوز می‌پردازد که شامل کتاب‌هایی درباره‌ی هیوم، نیچه، اسپینوزا، کانت، برگسون و غیره می‌شود. کرتولیکا رویکرد منحصر به‌فرد دلوز به این شخصیت‌ها را برجسته می‌کند که به عقیدۀ او، آثار این فیلسوفان نه به‌عنوان مصنوعات تاریخی بی‌ارزش، بلکه به‌عنوان گویندگانی پر جنب‌و‌جوش و تأثیرگذار در یک گفت‌وگوی فلسفی زنده باید در نظر گرفته شوند.
هستۀ اصلی کتاب کرتولیکا به توضیح پروژۀ فلسفی دلوز اختصاص‌یافته است که با تأکید بر مفاهیمی مانند تمایز، تکرار و میل مشخص می‌شود. کرتولیکا بیان می‌کند که فلسفۀ دلوز به‌عنوان انحراف رادیکال از متافیزیک سنتی غربی، با تمرکز بر تولید امری جدید و اتکا به نیروی بالقوه و خلاق زندگی ارائه می‌شود. کرتولیکا همچنین توجه ویژه‌ای به همکاری‌های دلوز با روانکاو، فلیکس گاتاری، دارد که منجر به خلق آثار مهم «آنتی ادیپ» و «هزار فلات» شد. این متون به دلیل تأثیرگذاری شگرفشان در فلسفۀ سیاسی، روانکاوی‌ و نظریۀ فرهنگی و همچنین به‌دلیل سبک‌ و‌ روش انقلابی آن‌ها مورد بررسی دقیق قرار گرفته‌اند.
به‌طور خلاصه، «ژیل دلوز» کرتولیکا کتاب بسیار مناسبی برای ورود به اندیشۀ ژیل دلوز محسوب می‌شود و در عین‌حال کاوش و تحقیق عمیقی در اندیشۀ فیلسوفی دلوز است که متفکران و هنرمندان بیشماری را به چالش کشیده و همچنین الهام‌بخش متفکران بسیاری‌شده است. این کتاب می‌تواند مورد توجه علاقه‌مندان فلسفه و روانشناسی باشد.

کتاب ژیل دلوز