کتاب یادداشت های حافظ

Hafez's Notes
کد کتاب : 14188
شابک : 978-9642240425
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 464
سال انتشار شمسی : 1395
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب یادداشت های حافظ اثر سیروس شمیسا

«این کتاب نباید باعث رنجش کسانی شود که بنا به آموخته های سنتی حافظ را صوفی و زاهد می دانند. متونی چون حافظ به قول رولان بارت متون نویسایی یا به قول امبرتو اکو متون باز هستند. در یک کلام چندمعنایی هستند نه یک معنایی و لذا تفاسیر مختلفی را برمی تابند.»
شمیسا در این کتاب با دیدی تاریخی و سیاسی به سراغ حافظ رفته است و معتقد است با در نظر گرفتن ارتباط عمودی ابیات و انسجام کل غزل و با تطبیق مضمون اشعار با وقایع تاریخی عصر حافظ، می توان گفت بسیاری از اشعار او که از آنها برداشتی عرفانی شده است، در واقع مدحی یا سیاسی و انتقادی است. حافظ در محور افقی شاعری عارف به نظر می رسد اما در محور عمودی شاعری مداح و منتقد.

کتاب یادداشت های حافظ

سیروس شمیسا
سیروس شمیسا (زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۲۷ در رشت) استاد ادبیّات فارسی و نویسندهٔ پرکار ایرانی است که تاکنون بیش از ۴۰ اثر خلق کرده است. وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه شیراز آغاز کرد و چند سالی پزشکی خواند، ولی پس از چندی تغییر رشته داد و در همان جا مدرک کارشناسی خود را در ادبیّات فارسی گرفت. پس از آن وارد دورهٔ دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۵۷ از رساله خود به راهنمایی دکتر خانلری دفاع کرد. او در سال ۱۳۸۰ یکی از چهره های ماندگار ایران لقب گرفت. کتاب های او در بسیاری از دانشگاههای ...
دسته بندی های کتاب یادداشت های حافظ