کتاب معانی

Meanings
کد کتاب : 32819
شابک : 978-9648417371
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 242
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب معانی اثر سیروس شمیسا

"معانی" اثری است به قلم دکتر "سیروس شمیسا" که در آن برخلاف روند متعارف و معمول، ابتدا به "معانی" و سپس به بیان پرداخته است. چرا که از دیدگاه وی، مطالعه بیان برای افرادی که می خواهند آن را بیاموزند جذاب‌تر، ساده‌تر و ارزشمندتر است و ترجیحا ابتدا بیان و سپس "معانی" آموزش داده شود. پس از فصاحت که به معنای صحت و وضوح بوده و صفت لفظ است، بلاغت که اثر و نفوذ و صفت معناست، حاصل می‌شود. یعنی ضمن احتیاط در به کار بردن کلمات و عبارات مناسب و منطبق با استاندارد، سعی می‌کنیم کلام خود را متناسب با حال و هوای خواننده یا مخاطب منعقد کنیم تا تاثیرگذار و دلنشین باشد و چه بهتر که جهت موثرتر و دلپذیرتر افتادن کلام خود، آن را با ظرافت و آراستگی بیان کنیم.
دکتر "سیروس شمیسا" معتقد است جذابیت و فایده کلام، واضح و بی‌واسطه است، اما ظرایف "معانی"، در پس پرده‌ای پنهان است که درک مصادیق آن، بیشتر توسط افرادی که با متون ادبی آشنایی قابل توجهی دارند، صورت می‌گیرد.
دغدغه‌های علم بیان چیزی در سطح جهانی است و همه زبان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برخی از مسائل مربوطه به "معانی" نیز جهانی هستند، در حالی که برخی دیگر برای هر زبان منحصر به فرد هستند. "معانی" در این اثر با توجه به ساختار زبان فارسی بیان شده است و به گونه‌ای است که در قدیم برخی از پیشکسوتان و به تبع آنها معاصرین، در دو محور، به مباحثه پیرامون زبان و ادبیات عرب می‌پرداختند. شایان ذکر است که اکثر مضامین کلیدی کتاب‌های سنتی در هر دو بخش این اثر بررسی شده است، اما برخی از موضوعات جدید ارائه شده در نقد ادبی و علوم بلاغی در صورت لزوم برجسته شده است.

کتاب معانی

سیروس شمیسا
سیروس شمیسا (زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۲۷ در رشت) استاد ادبیّات فارسی و نویسندهٔ پرکار ایرانی است که تاکنون بیش از ۴۰ اثر خلق کرده است. وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه شیراز آغاز کرد و چند سالی پزشکی خواند، ولی پس از چندی تغییر رشته داد و در همان جا مدرک کارشناسی خود را در ادبیّات فارسی گرفت. پس از آن وارد دورهٔ دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۵۷ از رساله خود به راهنمایی دکتر خانلری دفاع کرد. او در سال ۱۳۸۰ یکی از چهره های ماندگار ایران لقب گرفت. کتاب های او در بسیاری از دانشگاههای ...
قسمت هایی از کتاب معانی (لذت متن)
شاعران در شعرهای خود تابلویی یا به قول علمای معانی و بیان فرنگی، ایماژی (Image) در پیش چشمان ما مصور می کنند. مثلا شاعر موضوع مرگ را چنین به تصویر کشیده است: کوچ انسان ها را تا درۀ مرگ کو دریغا گویی؟ منصور اوجی بحث از این تصویرهای شاعرانه، موضوع علم بیان است. در قدیم بررسی این تصویرها را در چهار مقولۀ مجاز و تشبیه و استعاره و کنایه محدود کرده بودند اما امروزه تصویرهای دیگری هم در علم بیان مطرح است از قبیل: سمبل، اسطوره، صورت نوعی (آرکی تایپ) و … . بررسی «ادای معنای واحد به طرق مختلف» که تعریف علم بیان در کتاب های سنّتی است در حقیقت یعنی بررسی همین نقاشی های مختلف از یک موضوع یا نقاشی یک مطلب به انحای مختلف. مثلا شاعری غروب خورشید را چنین نقاشی کرده است: طیارۀ طلایی خورشید دوری زد و نشست. نادر نادرپور و شاعر دیگر چنین: چو خورشید گشت از جهان ناپدید شب تیره بر دشت لشکرکشید فردوسی شاعران حتی قادر به ترسیم و تجسیم اموری هستند که در عالم واقع وجود ندارد و نقاشان از نقش آن عاجزند، مثلا نظامی در ترسیم شیرین «ماه سرو بالا» به کار برده است یعنی ماهی که اندام آن سرو باشد: چو تنها ماند ماه سرو بالا فشاند از نرگسان لولو لالا (در این بیت شاعر بر خلاف عرف زبان عادی، به چشم نرگس و به اشک لولو لالا گفته است.)